Stena Estelle har levererats och kommer att lämna varvet i Kina i juni.

Fotograf: Stena RoRo

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart | RoRo

Stena Estelle levererad till Stena Line

Under tisdagen levererade Stena RoRo och det kinesiska varvet CMI Jingling den första av de två förlängda E-Flexer-färjorna till Stena Line. Stena Estelle kommer att sättas i trafik mellan Karlskrona och Gdynia.
Stena Estelle är den fjärde färjan av E-Flexertyp som Stena RoRo levererat till Stena Line, den första av de två förlängda versionerna på 239,7 meter. Jämfört med grundkonstruktionen är färjan förlängd med 36 meter och har därmed en utökad kapacitet med 50 procent fler hytter, kapacitet för 30 procent fler passagerare och 15 procent mer gods. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ärde färjan av E-Flexertyp som Stena RoRo levererat till Stena Line, den första av de två förlängda versionerna på 239,7 meter. Jämfört med grundkonstruktionen är färjan förlängd med 36 meter och har därmed en utökad kapacitet med 50 procent fler hytter, kapacitet för 30 procent fler passagerare och 15 procent mer gods. 

– Stena Estelle är i lasthänseende det hittills största E-Flexer-fartyget vi designat och byggt i serien om tolv fartyg och med sin stora kapacitet minskar det totala CO2-utsläppet per transporterad enhet, säger Per Westling, vd för Stena RoRo i ett pressmeddelande.

Stena Estelle kommer att sättas i trafik mellan Karlskrona och Gdynia i juli, en linje där rederiet i dag trafikerar med de fyra färjorna Stena Vision, Stena Spirit, Stena Vinga och Stena Nordica. Vilken av dem som Stena Estelle kommer att ersätta är oklart.

Den nya färjan har kapacitet för upp till 1.200 passagerare och 3.587 filmeter med frakt, dessutom med plats för 200 bilar på ett separat däck i anslutning till passagerarutrymmena.

Stena Estelle är dessutom den första E-Flexern som levereras med landströmsanslutning. Fartyget kommer att trafikera den nya terminalen i Gdynia som byggts för att rymma 240 meter långa fartyg och som även utrustats med en anläggning för landström, den första i Polen. I Karlskrona har Stena Line haft landström sedan 2011. 

Stena Estelle har dessutom utrustats med en tredje bogpropeller för att förbättra manöverförmågan i hamnarna.

Under överlämnandet från det kinesiska varvet deltog både Per Westling från Stena RoRo och Nicklas Mårtensson, vd för Stena Line, över videolänk på grund av de fortsatta covid-19-restriktionerna i Kina. 

I slutet av förra veckan genomfördes dessutom en steel cut i arbetet med den E-flexer som beställts till kanadensiska Maritime Atlantic och som kommer att få LNG-drift med en batterihybrid-installation.

Stena RoRo har i nuläget tolv bekräftade beställningar på E-Flexer-fartyg, samtliga byggs på CMI Jingling-varvet i Weihai, Kina. Fartyget som nu överlämnas till Stena Line utgör den sjunde E-Flexer-leveransen. Totalt kommer Stena Line operera fem E-Flexer-fartyg, varav två förlängda.

FAKTA: Stena RoRos E-Flexer-serie:

  1. Stena Estrid, Stena Line (Holyhead–Dublin), levererad 2019.
  2. Stena Edda, Stena Line (Belfast–Liverpool, levererad 2020.
  3. Galicia, Brittany Ferries (långtidscharter, trafik Portsmouth–Santander, levererad 2020.
  4. Stena Embla, Stena Line (Belfast–Liverpool, levererad 2020.
  5. Côte d’Opale, DFDS, (långtidscharter, trafik Dover–Calais), levererad 2021.
  6. Salamanca (LNG-drift), Brittany Ferries (långtidscharter, trafik England–Spanien), levererad 2021.
  7. Stena Estelle, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) leverans 2022.
  8. Stena Line, förlängd version, (Karlskrona–Gdynia) leverans 2022.
  9. Santoña (LNG-drift), Brittany Ferries (långtidscharter), leverans 2023.
  10. Marine Atlantic (LNG-drift, långtidscharter), leverans 2024.
  11. Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), leverans 2024.
  12. Brittany Ferries (LNG-drift, långtidscharter), leverans 2025.
[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]