[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ten att utöka trafiken på linjen från Zeebrugge i Belgien till Vasa i Finland dök upp. Från och med mitten av januari 2021 kommer rederiet att lägga till Travemünde på den nordgående rutten från Zeebrugge, via Antwerpen och därefter Travemünde innan slutmålet Vasa.
Enligt rederiet är det en efterfrågan från kunderna i kombination med tillgången till de två nya fartygen som är orsaken till att de gör förändringen.
– Denna förändringen skapar nya och bättre importmöjligheter för den lokala industrin i och runt Vasa och Jakobstad. Vi är otroligt glada för att vi kan expandera och därmed möta kundernas önskemål trots de här speciella tiderna, säger Jonas Wåhlin, General Manager på Wallenius SOL i ett pressmeddelande.
Fionia Sea och Jutlandia Sea är systerfartyg byggda 2009 respektive 2010 med en kapacitet på 3.300 längdmeter och cirka 300 TEU.
I samband med att de nya fartygen sätts i trafik kommer Wallenius SOL även att förändra turlistan för Tavastland som kommer att börja trafikera Kaskö i Finland, samt göra fler anlöp i Kemi, Uleåborg, Husum och Lübeck.
I slutet av 2021 kommer Wallenius SOL att ytterligare öka sin kapacitet när deras nybyggda roro-fartyg tas i trafik. De byggs just nu i Kina och enligt rederiet beräknas de bli klara enligt tidplan. De ligger på 5.600 längdmeter, får en kapacitet på upp till 800 TEU och ska drivas med LNG.
[/flowy_subscriber_only]