I höst ska ett vingsegel från Oceanbird monteras på land av Oresund Drydocks i Landskrona. Vingseglet ska användas för tester och träning.

Fotograf: Oceanbird

Kategori: Miljö

Vingsegel monteras i Landskrona i höst

Ett 40 meter högt vingsegel blir snart ett nytt landmärke i Landskrona. I höst ska Oceanbirds vingsegel monteras på land vid varvet Oresund Drydocks.
Oceanbird utvecklar vingsegel för fraktfartyg. Konceptet togs fram i ett forskningsprojekt, stöttat av Trafikverket, som visade att fullt seglande fartyg kan minska utsläppen med upp till 90 procent. Sjöfartstidningen har tidigare skrivit om Oceanbird bland annat här och här.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]nceptet togs fram i ett forskningsprojekt, stöttat av Trafikverket, som visade att fullt seglande fartyg kan minska utsläppen med upp till 90 procent. Sjöfartstidningen har tidigare skrivit om Oceanbird bland annat här och här.

Det första fartyget från konceptet förväntas segla i början av 2027. Som en del av utvecklingsprocessen producerar Oceanbird två fullskaliga vingsegel.

Det första vingseglet kommer att monteras på land vid varvet Oresund Drydocks i Landskrona under hösten 2023, uppger Oceanbird i ett pressmeddelande. Syftet är bland annat att testa funktionalitet, träna besättningsmedlemmar och utveckla automatiseringen av vingseglen.

– Oceanbird har gjort omfattande datasimuleringar och modelltester, men nu får vi för första gången testa vår design på riktigt. Vi valde Oresund Drydocks för att dra nytta av deras erfarenhet inom skeppsvarvsindustrin och läget vid kusten, men också för att alla praktiska nödvändigheter fanns där, säger Jonas Alván, produktchef för Oceanbird i pressmeddelandet.

Delarna till de två vingseglen ska levereras till varvet efter sommaren. Efter att det första vingseglet står färdigt på varvsområdet ska Oceanbird installera det andra seglet på Wallenius Wilhelmsens fartyg Tirranna i mitten av 2024.

– Oresund Drydocks är oerhört stolta över att vara del av Oceanbird-projektet som vi ser är ett viktigt steg mot nollutsläppsvisionen när världens samlade fartygsflotta går mot en fossilfri framdrift, säger Peter Andersson, vice vd på Oresund Drydocks.

För Landskrona som stad uppges projektet vara intressant ur flera perspektiv. Staden har sin bas inom högteknologisk industri och beskrivs som en levande varvsstad med stark position i regionen.

– Jag är glad att kunna välkomna Oceanbirds vingsegel till Landskrona. Landskrona har sina rötter och sin historia i sjöfarten och varvsindustrin – samtidigt som framtiden kräver innovationer precis som denna för att möta klimatutmaningen, säger Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande i Landskrona stad i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]