Jonas Hansson, styrelseordförande och majoritetsägare i Oresund Drydocks AB.

Fotograf: Oresund Drydocks

Kategori: Reparationsvarv | Ekonomi

Lokalt ägande en förutsättning

Trots tuff konkurrens tror majoritetsägaren för Oresund Drydocks på en framtid för reparationsvarvet i Landskrona. Styrkan finns i lokalt ägande, pålitlighet, flexibilitet, god logistik och framför allt en lojal och motiverad personal.

Om Damen Shiprepair Götaverken i Göteborg läggs ned finns det fortfarande två stora reparationsvarv på västkusten – Falkvarv i Falkenberg och Oresund Drydocks i Landskrona. Falkvarv anlitas av det medelstora tonnaget medan Oresund Drydocks har kapacitet att torrsätta fartyg med upp till 200 meters längd.

Riktigt samma kapacitet som Damen Shiprepair Götaverken har Oresund Drydocks inte. I den större flytdockan i Göteborg kan man torrsätta Panamax-fartyg med upp till 254 meters längd och 34 meters bredd. Däremot har Oresund Drydocks planer på att utöka sin kapacitet.

– Som läget är idag kan vi docka fartyg med Panamax-bredd men 200 meters längd. Vi jobbar för att utöka kapaciteten och räknar med att kunna ta emot större fartyg inom en inte alltför avlägsen framtid, säger Jonas Hansson, styrelseordförande och majoritetsägare i Oresund Drydocks AB till Sjöfartstidningen.

Varvet äger hela det gamla Öresundsvarvets område, inkluderande den stora stapelbädden där man nu planerar att bygga en större torrdocka.

– Den kan vi göra upp till 275 meter lång och 50 meter bred om vi vill. Det ligger i den långsiktiga planen och i mellantiden blir det eventuellt en förlängning av den befintliga torrdockan till 240 meter, säger Johan Hansson.

Klarar sig hyfsat

Att konkurrensen är tuff mellan reparationsvarven råder ingen tvekan om. Men Jonas Hansson tycker att Oresund Drydocks klarar sig hyfsat trots det.

– Vi kämpar på och tycker att vi lyckas hyggligt bra trots konkurrensen. Men det är en jättetuff konkurrens i den här regionen. Det har dessutom öppnats nya anläggningar med större kapacitet. Ett rätt stort polskt varv har startat upp i Gdynia och danska Fayard har fått en jätteanläggning. Det märks ju så klart när sådana aktörer kommer ut på marknaden.

Enligt Jonas Hansson är det närapå omöjligt att konkurrera enbart i pris med de polska reparationsvarven.

– Man får nog räkna Polen som ett lågkostnadsland, men ändå så ser jag inte Polen som en stor konkurrent på det sättet. Jag ser nog istället de danska varven som våra största konkurrenter. Vi slåss ju på lika villkor, vilket vi inte gör med Polen, för det är helt omöjligt.

Levererar på överenskommen tid

Jonas Hansson anser att de svenska – och även de danska – reparationsvarven har andra fördelar att erbjuda än enbart priset vid en jämförelse med de polska. 

– De kunder som vänder sig till vårt varv har kanske inte priset som nummer ett på agendan, utan det finns andra saker som man prioriterar ännu högre. Priset är naturligtvis ändå oerhört viktigt, det får inte bli alltför stor skillnad.

Pålitlighet är en faktor som Jonas Hansson lyfter fram.

– Vi är väldigt noggranna med tiden, vi levererar i tid nästan oavsett hur mycket jobb som tillkommer. Man vet aldrig vad som händer under en dockning, men det gäller ändå att kunna vara flexibel och ställa om och hjälpa kunden så mycket det bara går och sätta till alla resurser som finns och få fartyget klart i tid. Flexibilitet och leveranssäkerhet samtidigt som vi håller en hög kvalitet är nog de viktigaste bitarna för vår del.

Lokalt ägarskap viktigt

Ägarstrukturen har stor betydelse för reparationsvarvet, anser Jonas Hansson. Han tror att det är en styrka med lokalt ägande och ett genuint intresse av att långsiktigt bevara varvsverksamheten i regionen.

– Jag skulle våga påstå att det nästintill är en förutsättning. Det är svårt att ha ett icke-lokalt ägande, det krävs närvaro och engagemang. I den här branschen är det personalen som bygger företaget och sitter man på plats bland de anställda så ser man sina medmänniskor och förstår hur viktiga de är. Det är kanske lite annorlunda om ägarna sitter långt borta.

Jonas Hansson betonar hela organisationens betydelse.

– Det är otroligt viktigt att man har lojala och engagerade anställda som gärna vill ställa upp och gör sitt bästa. Vi har en fantastisk organisation med duktiga killar och tjejer anställda. I den här branschen är det ofta 24/7 som gäller och då måste man ha människor som kan ställa upp. Annars blir kunderna lidande och det vill de inte bli. Man måste hela tiden anpassa sig och ställa upp för dem.

– Vill kunden att vi ska plocka ner månen till dem så får man göra det nästintill. Det kan vara svårt att göra det om man inte har den genuina lojaliteten.

Kunderna avgör

Med den knapphändiga information som i nuläget finns tillgänglig kan Jonas Hansson inte uttala sig om hur nedläggningen av Damen Shiprepair Götaverken kan tänkas påverka marknaden.

– Jag vet inte vad den kommer att få för konsekvenser. Jag tycker att det är jättetråkigt att Göteborg försvinner, om det nu försvinner, men det ser ju ut så i alla fall just nu.

Han anser att det i slutändan är kunderna som avgör om det behövs reparationsvarv i Sverige.

– Det har mycket att göra med vad redarna vill. Vill man ha kvar varv i Sverige eller inte?

Jonas Hansson är emellertid övertygad om att fartygsreparationsverksamheten kommer att fortsätta i Sverige.

– Absolut, vi jobbar stenhårt för det. Så länge vi har fartyg på våra farvatten så behöver de dockas och då gäller det att vi finns tillhanda. 

Vad är då Oresund Drydocks främsta styrka?

– Vi har en fantastisk logistik på vårt område. Det är en enorm facilitet, vi verkar på ett 200.000 kvadratmeter stort område och det kanske skiljer oss från en del av våra konkurrenter. Vi kan hantera väldigt stora projekt utan några större problem, säger Jonas Hansson.

Kommentarer

  • Anonym

    Man blir glad när man läser Jonas positiva inställning! Lycka till!

  • Eva Errestad

    Äntligen en lite annan vinkling på ett slitet tema… Klart att marknaden sätter ribban men ägandeskapet och hur man driver varven är i förlängningen vad som gör att vissa lever och andra dör.

  • Eddy

    Till Oresund Dry Docks ägare: hoppas ni köper Götaverken från sega Damen. Svensk flagg, tack!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.