Fotograf: Northern Offshore Services

Kategori: Fartygsaffärer | Specialfartyg

NOS ska driva ambulansbåt

Northern Offshore Services tar sig an en ny utmaning och ska driva ambulansbåt i Göteborgs skärgård.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�t i Göteborgs skärgård.

– Det blir ett helt nytt koncept som inte finns någon annanstans, berättar David Kristensson, vd för NOS, för Sjöfartstidningen.

Redan 2012 vann NOS en upphandling om att få driva ambulanstransporterna i Göteborgs skärgård – en upphandling som överklagades och drog ut på tiden. Men nu är det alltså klart att NOS ska operera både båt och ambulans tillsammans med personal. Allt i ett tätt samarbete med Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg.

Tar ombord ambulans

– Vi ser oss själva som föregångare och nu utvecklas vi ytterligare och det känns spännande, säger David Kristensson.

Fartyget som ska byggas blir en höghastighetskatamaran på cirka 20 meter med en marschfart kring 40 knop. Och det mest unika med fartyget är att det också kommer kunna ta ombord en ambulans för landsätta den på öarna i skärgården. Vilket gör att det går att vinna viktig tid när patienter slipper flyttas mellan de olika fordonen, så som sker idag. Fartyget kommer vara baserat på Donsö i Göteborgs södra skärgård.

Byggs i Norge

– Vi är ju själva från södra skärgården och det känns väldigt bra att kunna hjälpa till att höja servicenivån här, menar David Kristensson.

Katamaranen byggs på samma varv som NOS tidigare byggt många båtar – Grovfjord Mek. Verksted i Norge – och leveransen är planerad till slutet av 2015 och enligt David Kristensson är planen att hon ska flagga svenskt. Kontraktet är skrivet på tio år. För två år sedan uppgavs värdet på affären till cirka 100 miljoner. Enligt David Kristensson är kontraktsvädet något högre i dag i och med att det har tillkommit både landlösning och ambulans sedan dess.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Thorbjörn

    Fantastisk lösning!

  • Anonymous

    Bra lösning

  • Anonymous

    Snyggt!

  • Anonymous

    Strålande!!

    • Anonymous

      Kostsamt!

  • Anonymous

    Ambulans på fördäck i 40 knop? Hoppas väderutsikterna är goda de närmaste åren :p

  • Anonymous

    Trevligt med inovatörer som ser frammåt. Hoppas ni lyckas få till det med kontrakt etc. med komunen.

    • Anonymous

      där jag bor får polisen eskortera ambulansen, olika faller ödets lott

  • Anonymous

    Skulle ju haft en liten hangar på den…

  • Anonymous

    Ser bra ut, lycka till.

  • Anonymous

    Grattis, äntligen!

  • Torsten på Kössö

    Fantastiskt. För något år sedan var PROVIDER eller SUPPLIER inne i hamnen på Kössö. Det var kompetenta killar med en omisskännlig Donsö-dialekt, även om flaggan var dansk och hemmahamnen var Skagen. David K säger att planen är att ambulanskatamaranen skall flaggas svenskt. Låt oss hoppas att Transportstyrelsens nya inflaggningslots kan lotsa er in till Donsö eller Fiskebäck; själv har jag absolut inget emot att bli transporterad till Sahlgrenska eller Mölndal under dansk, färöisk eller NIS-flagg; det viktiga är att rederiet har vettiga ekonomiska förutsättningar för sin verksamhet.

  • Lotsen

    Förstår inte syftet. Vore det inte både billigare och snabbare att använda helikopter för dessa transporter?

    • Anonymous

      Snabbare ja. Billigare tror jag inte eftersom dom drar till endast akuta fall innan dom skickar den. Sen är de inte bra om västra götalands ambulanshelikopter skulle åka på larm till södra skärgården flera gånger i veckan

    • Anonymous

      Syftet är att minska tiden. Nu kör dom från öckerö med deras landperonal vilket tar tid, dessutom blir dom av med sin landpersonal som måste täckas upp från torslanda. Blir effektivare att ha fartyget i södra skärgården. Helikoptern kan dom spara på till aluta fall, hur de nu blir med den när säve läggs ner

      • Glenn

        Räddningstjänsten har i alla fall tidigare meddelat att de ej är i behov av Säve flygplats. Helikoptrarnas landningsbanor är fristående.

  • Per Karlsson

    Att flagga svensk borde ju vara en självklarhet, kan man inte det är det alldeles för låga anbud eller orealistisk kostnadsberäkning från landstinget. Skall vi börja registrera ambulanserna i billigare länder också? Flaggar man ut även denna typ av sjöfart så verkar det ju vara helt kört…

  • Nils-Peter Öberg

    Låter för jävla dyrt!! Måste se kostnaden med nyttan!

    • Kristofer Andrén

      10 miljoner per år för att äga köpa och bygga fartyget, ha ett antal anställda och administration. Har du någon som helst aning om vad det kostar att ha en anställd per år???

  • Anonymous

    Bra ide’ men onödigt stor och dyr båt. 40 knop med en deplacementgående katamaran….well good luck! Tråkigt för de inblandade att Dynalift inte fick vara med och konstruera skrovet. Då hade man kunnat spara upp till 60% bränsle vid 40 knop och haft skrov lämpliga för den farten.

    • Jonas

      Är ingen expert på ämnet men det kan vara så att skrovtypen fick ta visst hänsyn till is och annat.

    • Anders H

      Det låter intressant med 60% bränslebesparing vid 40 knop!
      Har du någon link som kan förklara vad denna teknik bygger på?

  • evert

    klart att det blir svenskt flagg på denna ,allt annat är helt fel, detta rederi har väl bara svenskar och skandinaver på sina servicefaryg,man har väl flaggat ut pga behörighetsregler och krånliga svenska regelverk med bemanning. det blir säkert bra ,Grattis!!

  • Ingemar Karlsson

    ÄNTLIGEN ! Jag önskar NOS lycka till och glädjer mej verkligen att det verkar hända något på denna front .
    Jag har arbetat som deltidsbrandman i södra skärgården i 47 år och sedan 1972 kört sjukbilen på Donsö /Styrsö i ca 20 år . Jag tror mej veta hur det har fungerat i skärgården och hur många gånger jag fått frågan varför inte transporterna går att lösa med båt och ambulanspersonal placerade på Donsö/Styrsö .Jag vill framföra ett stort tack till NOS för att dom inte gett upp utan har kommit fram till vad jag förstår en jättebra lösning.

  • Anonymous

    När ambulansen lämnar fiskebäck å går mot östra med en patient , så blir det ett nytt larm tex Björkö och helikoptern står som den gör ibland vem räddar min morfar på Björkö eller mån annan ö då? Vem åker då från nos och räddar liv, finns det fler ambulanser ombord än den som är på väg till sjukhus då eller ??? Någon från NOS får gärna svara

    • Adam Bergman

      Hej Anonym,
      Som jag har förstått upplägget kommer en ambulans finnas tillgänglig i samband med ambulansbåten. Men skulle bilen vara upptagen förutsätter jag att båten själv kan åka på larm och i så fall rulla ombord personer på bår istället – som kommit till kajen med hjälp av Räddningstjänsten, som det oftast fungerar idag. Och därefter kan en ambulans möta båten när den kommer till fastlandet.

  • Anonymous

    Nu när hon syns på AIS:en liggandes vid Fiskebäck kan vi konstatera att snacket om svensk flagg bara va ett spel för galleriet.. För självklart är hon dansk!
    Eller är planen att skifta flagg vid senare tillfälle? För det låter ju konstigt om de inte ”kunde” flagga svenskt…

  • Karin

    Tack för den älskade NOSIS nallen. 🙂

  • Anonymous

    Tack att du finns

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]