Fotograf: North Sea RoRo

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Hamn/Logistik

Tufft besked fick utmanaren på fall

North Sea RoRo kastar in handduken i kampen om Nordsjötrafiken. Dödsstöten kom när delägaren NTEX i förra veckan utan förvarning valde att flytta över sina volymer till den bittra konkurrenten DFDS Seaways. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]urrenten DFDS Seaways. 

– Vi hade inga förvarningar om NTEX:s beslut. För bara en månad sedan, när jag pratade med er på Sjöfartstidningen, var jag fortfarande helt övertygad om att vi skulle överleva, säger Dan Ericsson, vd för Göteborgsrederiet North Sea RoRo. 

Men så blev det alltså inte. Visserligen har den lilla Nordsjötrafik-utmanaren gått med förlust ända sedan starten i januari 2012, men enligt Dan Ericsson så har ägarna hela tiden trott på företaget och varit medvetna om att det skulle dröja innan siffrorna visade plus. 

Omöjligt att fortsätta

– Det är klart att det känns jättetråkigt det här, och det var absolut inget jag hade räknat med. Särskilt inte efter att vi faktiskt hade ökat våra volymer med 13-14 procent sedan i höstas och dessutom halverat förlusterna nu i januari och februari. Men när NTEX nu valde att lägga över sina volymer på DFDS så blir underskottet helt enkelt för stort, och då är det inte bara att hämta hem de volymerna på annat håll. Så det kom till en gräns för våra ägare som förklarade att de inte kunde stötta oss längre, säger Dan Ericsson, som inte vill kommentera NTEX:s agerande mer än i allmänna ordalag: 

– De lever ju i en konkurrensutsatt värld de också och måste se över sin egen butik. De konkurrerar med andra speditörer som ibland har använt DFDS, ibland oss. Och det är klart att ur NTEX:s synvinkel så är det en stor fördel att DFDS kör sex seglingar i veckan till skillnad från våra tre avgångar i veckan. 

Avgångarna avgjorde

Thomas Ström, vd på transport- och speditionsföretaget NTEX, medger att antalet avgångar i veckan var ett avgörande skäl till att man valde att flytta över sina volymer till DFDS Seaways. 

– Ja, de tätare turlistorna hos DFDS Seaways är den direkta orsaken till att vi flyttar över dit. Det har att göra med antalet trailrar vi behöver ligga ute med. Vi behöver fler trailar när det är färre avgångar, vilket leder till ökade kostnader för oss, säger Thomas Ström, som trots att han tycker det är trist att North Sea RoRo tvingas lägga ned är nöjd med det nya avtalet mellan sitt eget företag och DFDS Seaways. 

– Vi har nu fått ett marknadsmässigt avtal med DFDS där vi kan köra fler avgångar i veckan. Vi blir en större kund hos dem än tidigare och jag hoppas vi kommer att ha en bra affärsrelation, säger Thomas Ström, vd för NTEX. 

Flera orsaker

Förutom att NTEX flyttade över sina volymer till DFDS Seaways finns det flera bakomliggande orsaker till North Sea RoRo ger upp kampen om Nordsjön. Enligt North Sea RoRo-vd:n Dan Ericsson handlar det dels om en allmän ekonomisk nedgång, dels om en allt mer hårdnande priskonkurrens, dels om att man inte lyckats knyta till sig en tillräckligt stor mängd kunder. 

– Dessutom fick vi aldrig in en tillräckligt stor andel volymer från alla de kunder som delade upp sina frakter mellan oss och DFDS. Det har varit en tröghet på marknaden på det sättet, vilket jag tycker har varit konstigt. Men det är bara att konstatera att marknaden inte har varit mogen för det här, för då hade kunderna stöttat oss bättre. Samtidigt har jag full respekt för hur marknaden fungerar, och jag sätter mig verkligen inte till doms över kundernas beslut, säger Dan Ericsson, som nu tvingas avbryta både kundrelationer och kontrakten för de två fartyg man hade hyrt. 

– Vi har misslyckats, så är det. Men vi gömmer oss inte, utan ringer nu runt och meddelar alla vad som hänt. Vad som sedan ska hända med företaget är oklart. I ett första skede tvingas vi nu tyvärr säga upp de som jobbat med operationerna. Sen kommer visserligen företaget att finnas kvar, men som sagt: exakt vad som kommer att hända vet jag inte. Det är mycket möjligt att även vi i managementet får ut och söka jobb till våren. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]