Fotograf: Arkivbild: Transatlantic

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö

TransTimber får skrubber för sötvatten

Stora Ensos chartrade fartyg TransTimber, under teknisk ledning av Transatlantic Ship Management, utrustas med en helt ny typ av closed loop skrubber.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]d en helt ny typ av closed loop skrubber.

Den nya skrubbern är utvecklad av det Singaporebaserade företaget Ecospec i nära samarbete med Transatlantic och Stora Enso och installeras av varvet Oresund Drydocks i Landskrona. I slutet av nästa vecka ska arbetet vara klart.

Elektriska impulser

Nyheten med skrubbern är att vattenbehandlingen i reningsprocessen inte behöver salt. Istället ges vattnet i processtanken elektriska impulser från en rad elektroder i tanken.

Ecospecs skandinaviska agent Thomas Knudsen säger att strömimpulserna ger vattnet egenskaper som bidrar till reningsprocessen.

– I vårt skrubbersystem spelar det alltså ingen roll om det är salt- eller sötvatten, vilket är viktigt för fartyg som går uppe i Bottenviken där vattnet i stort sett är fritt från salt.

”Sea chest”-vatten

Ett annat problem i de riktigt nordliga och kalla vattnen där Transatlantics båtar går, är att isigt vatten inte kan användas för kylning av skrubberprocessen. Isen sätter igen vattenintaget under vinterhalvåret.

– Eftersom vi använder an helt annan teknisk process i energiöverföringen, bygger vårt system inte upp värme på samma sätt som konventionella skrubbrar. Vattnet som redan finns i fartygens ”sea chest” räcker för kylningen med en mindre mängd toppning av vatten, säger Thomas Knudsen.

Ligger i teknikfronten

Den nya skrubben är ett resultat av krav som Transatlantic och Stora Enso ställde på Ecospec.

Christer Green, MD, Transatlantic Ship Management, säger att det har varit spännande att få vara med och utveckla ett nytt system som flyttat fram kunskaps- och teknikfronten.

– Det var viktigt för oss och Stora Enso att hitta en lösning som var hållbar för framtiden och som inte släpper ut avfallet i havet i stället.

Utvecklingsarbetet har varit och är ett pilotprojekt inom Zero Vision Tool.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]