Östanhav lossar kalk i Landskrona den 19 december. Dagen efter lämnades hon över till sin nya ägare.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Fartygsaffärer

Thun har sålt Östanhav

Thunbolagen har sålt sitt äldsta fartyg, självlossaren Östanhav. Övertagandet skedde i Landskrona dagarna före jul.
Försäljningen är enligt rederiet ett led i Thunbolagens strategi att förnya flottan. 

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]jälvlossaren Östanhav. Övertagandet skedde i Landskrona dagarna före jul.”} /–>

Försäljningen är enligt rederiet ett led i Thunbolagens strategi att förnya flottan. 

– Östanhav är för gammal för att passa in i vår flotta. Vi har en strategi för våra fartyg där vi avvecklar de äldre allt eftersom och tar emot de nya vi har i order, säger Anna Sixtensson på Thunbolagen till Sjöfartstidningen.

Den självlossande torrlastaren Östanhav har varit i rederiets ägo sedan 1983 då hon byggdes på Falkenbergs varv. 1987 förlängdes hon från 88 till 108 meter.

Fartyget lämnades över till sin nya ägare, ett israeliskt bolag, i Landskrona den 20 december. Samma vecka sjösattes rederiets nya torrlastare Baltic Crystal på det nederländska varvet Ferus Smit Westerbroek.

In med det nya

– Det var lite roligt att övertagandet och sjösättningen blev samma vecka. Det gav verkligen känslan av ”in med det nya och ut med det gamla”. Men Östanhav har tjänat oss väl under många år, så det var samtidigt vemodigt. Det är många som har minnen förknippade med fartyget, säger Anna Sixtensson.

Östanhav har gått i trafik för Nordkalk och kontraktet med dem löpte ut vid årsskiftet. Därav tidpunkten för försäljningen.

Bortre gräns

– Vår vision är att vara en sustainable Swedish partner over generations och vi vill gärna ha fartygen under hela deras livscykel. Men man kommer till en bortre gräns när det blir väldigt kostsamt att hålla fartyg i det skick som vi vill att de ska ha, för att vara säkra och så miljö- och klimatvänliga som möjligt utifrån den ålder de har. Och då var det dags att släppa taget om Östanhav nu när det kontraktet ändå löpte ut, förklarar Anna Sixtensson.

Fartyget är numera registrerat på St Kitts Nevis och har döpts om till Tamnon. Försäljningen leder enligt Anna Sixtensson inte till någon övertalighet bland rederiets ombordanställda.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]