DCIM100MEDIADJI_0059.JPG

Fotograf: Erik Thun AB

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Thun Tankers har tagit emot Thun Venern

Erik Thun Group har tagit leverans av sin senaste produkttanker Thun Venern, fartyg nummer tre i en serie av sex som ska levereras till rederierna inom Gothia Tanker Alliance.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]l rederierna inom Gothia Tanker Alliance.

Thun Venern överlämnades i dag, torsdag, till Erik Thun Group från det kinesiska varvet AVIC Dingheng Shipbuilding Ltd. Thun Venern är det tredje fartyget i en serie om sex fartyg som levereras till rederierna inom Gothia Tanker Alliance. De tidigare levererade fartygen är Furetanks Fure Vinga och Älvtanks Ramanda.

Blågult 

Liksom de tidigare tre fartygen får även Thun Venern svensk flagg och fartygets hemmahamn blir Lidköping, där Erik Thun AB har sitt huvudkontor. Fartygen i serien är designade av FKAB och är på 17.999 dwt. Fartygen är utrustade med dual-fuel-maskineri och kan operera på både konventionella drivmedel och LNG.

Thun Venern ägs av Erik Thun Group. Både tekniskt och kommersiellt management sköts av Furetank Chartering via Gothia Tanker Alliance.

Utan problem

Erik Thun AB meddelar att de med glädje konstaterar att leveransen av Thun Venern genomfördes utan problem vid varvet. Fartygen är utformade för att göra så litet avtryck på miljön som möjligt och utsläppen av koldioxid är nästan halverade jämfört med de flesta andra båtar i samma segment, skriver rederiet i en pressrelease.

Kan gå på biogas

Thun Venern är utrustad för att kunna drivas med flytande biogas. Att driva ett fartyg med gas eliminerar utsläppen av svaveloxider och minskar utsläppen av kväveoxider med upp till 85 procent. Naturgas minskar koldioxidutsläppen med cirka 20 procent, medan biogas eliminerar dem helt.

Thun Venern mäter 149,90 meter (l.o.a.) och har en dödvikt på nära 18.000 ton. Hon får isklass 1A och räknas till intermediate-segmentet.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]