[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]a kranar än planerat.
Inom några veckor kommer området kring den nya containerterminalen att stängslas in och kontor etableras. I november är planen att första spadtaget ska tas för den nya terminalen som innebär en fördubbling av kapaciteten till 600.000 TEU.
STS-kranar
Ursprungsplanen var att resa så kallade wide-span-kranar vid den nya terminalen. Något man nu frångått på grund av den ständigt ökande efterfrågan på containervolymer. I stället blir det STS-kranar, som bland annat finns i Göteborgs containerterminal. STS-kranarna är, enligt Gävle Hamn, snabbare med cirka 30 lyft per kran per timme, i jämförelse med 20 lyft per timme, samt att de kan hantera bredare fartyg än wide-span-kranarna.
– Vi har över tid noterat mycket stora volymökningar i Gävle, och besluten om ännu effektivare kranar kommer att kraftigt stärka Gävle Containerterminals konkurrenskraft, konstaterar Yilport Nordics försäljningschef Håkan Bergström i ett pressmeddelande.
Effektivare
Arbetet ska utföras av CYES Maritime works som nu jobbar med bland annat Trelleborgs hamn.
– Vi ser fram emot att få använda vår expertis och erfarenhet i samband med det här projektet. Ett spännande och roligt uppdrag som kommer resultera i en mycket välplanerad och effektiv containerterminal enligt plan och ritning, säger CYES Sverige-vd Antonio Daban.
I slutet av 2019
Den nya containerterminalen ska stå klar i slutet av 2019.
– Med detta så växer Gävle som hamnstad och Gävle hamn som mål för handel genom import och export ytterligare på den internationella kartan, säger Fredrik Svanbom, vd på Gävle Hamn.
[/flowy_subscriber_only]