Fotograf: Stockholms Hamnar

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Nya kranar på väg till Norvik

Två super post panamax-kranar är på väg från Shanghai till Stockholm Norvik Hamn. I mars kommer de att installeras inför starten av hamnen i maj 2020.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]en av hamnen i maj 2020.

Ett skepp är lastat och på väg med två kranar till containerterminalen i Stockholm Norvik Hamn. När de två super post panamax-kranarna är på plats innebär det att Stockholm Norvik Hamn kan ta emot de största containerfartygen som går i Östersjön. Kranarna är drygt 80 meter höga i nedfällt läge och runt 120 meter i uppfällt läge. De kan hantera containerfartyg med 22 enheter i bredd och lyfta 65 ton.

Två månader lång resa

Fartyget som transporterar de två kranarna lämnade Shanghai den 10 januari 2020 och resan uppges att bli runt två månader.

– Det beror helt på väder och vind, eftersom de är så pass höga, så tar det sin lilla tid, säger Ingrid Hansson, pressansvarig på Stockholms hamnar.

Hamnverksamheten startar senare i år

Sjöfartstidningen har tidigare skrivit om hamnen, som börjar ta form. I slutet av mars ska kranarna vara installerade och redo att ta emot gods. Stockholm Norvik Hamn beräknas att vara igång i maj i år. Det blir lägligt, då Stockholms Hamnar redan under förra året uppgav att containertrafiken i Stockholmsområdet ökar. Containerterminalen kommer att drivas av Hong Kong-baserade Hutchison Ports, som redan driver 52 hamnar i 27 länder.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]