Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: Container | Ekonomi | Hamn/Logistik

Storbråk i Göteborgs Hamn

Ett storbråk har utbrutit i containerhamnen i Göteborgs Hamn. Redare, lastägare och mäklare protesterar kraftigt mot de tariffhöjningar som operatören APM Terminals infört. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]APM Terminals infört. 

För drygt ett år sedan tog Maersk-ägda APM Terminals över driften av containerterminalen Skandiahamnen i Göteborgs Hamn. Det danska bolaget förband sig i samband med övertagandet att investera minst SEK 800 miljoner i terminalen under de kommande åren – allt i syfte att öka konkurrenskraften och effektiviteten. 

Ser rött

Samtidigt har APM Terminals höjt tarifferna med 10 till 12 procent sedan övertagandet, något som alltså får terminalens kunder att se rött. 

Igår måndag hölls ett tre timmar långt resultatlöst krismöte med de inblandade parterna.

– Jag är väldigt besviken på hur APM svarade oss kunder på mötet. Jag är övertygad om att lastägare kommer att se sig om efter alternativa hamnar, sade Lars Rexius, vd på rederiet Unifeeder, till Göteborgs-Posten efter mötet. 

”Måste skapa affär”

APM Terminals försvarar tariffhöjningarna med att produktiviteten redan har förbättrats, och att man kommer att förstärka den ytterligare nästa år. 

– Med hänsyn till osäkerheten i världsmarknaden kan vi inte höja priser hur som helst. Men vi måste agera på bästa sätt för att skapa en affär. För oss och för kunderna, säger Keld Pedersen, vd på APM Terminals, till Göteborgs-Posten. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]