Fotograf: Stena Line

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Stena Line chartrar ut nybygge

Ett av Stena Lines beställda ropax-nybyggen chartras ut till Brittany Ferries.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t till Brittany Ferries.

I februari meddelade Stena Line att de fyra beställda färjorna kommer att gå i trafik på Stena Lines linjer till och från Belfast. Men planerarna har ändrats.

Effekt av investering

Nu har ett femårigt charteravtal skrivits med Brittany Ferries om den tredje färjan i ordningen som ska byggas vid det kinesiska varvet AVIC Shipyard. Färjan kommer att utformas efter det franska rederiets verksamhet och, enligt Shippax, trafikera Portsmouth-Spanien.  

– Man kan säga att det är en effekt av att vi köpte Superfast 7 och Superfast 8 i somras, berättar Jesper Waltersson, presschef på Stena Line.

Irländska sjön

De båda Superfast-färjorna trafikerar linjen Belfast-Cairnryan och sedan 2011 har Stena Line chartrat dem av Tallink. Stena Line tar formellt över ägandet i december. Enligt Waltersson är intentionen fortfarande att de övriga tre nybyggena ska gå på Irländska sjön för Stena Line. 

– Det är några år kvar och inte spikat än, men det är på Irländska sjön vi tittar just nu och där ser vi fortfarande en stark utveckling. Sen har vi option på ytterligare fyra färjor, men där är inga beslut fattade än. Vi får helt enkelt se vad som händer, det är så marknaden är just nu.

50 procent större

I dag fredag hölls en ceremoni vid det kinesiska varvet för att fira byggstarten av den första beställda färjan, med planerad leverans 2019. De övriga tre ska levereras senast 2020. Enligt Stena Line kommer fartygen att bli 50 procent större än standard ropax-färjor av i dag och få en kapacitet på mer än 3.000 filmeter och cirka 1.000 passagerare. 

Flexibilitet

– De nya ropax-färjorna kommer att vara bland de mest bränsleeffektiva i världen med cirka 25 procent lägre koldioxidutsläpp per lastenhet än jämförbart ropax-tonnage. Vårt mål är att leda utvecklingen av hållbarhet inom sjöfartsindustrin och sätta en ny industristandard när det gäller operativ prestanda, utsläpp och kostnadskompetens. Fartygen kommer att köras på traditionellt bränsle, men är konstruerade för klassbeteckningen ”gasberedd” och är också förberedd för skrubber och katalysatorer, vilket ger oss ännu större flexibilitet inför framtiden, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]