Fotograf: Tallink

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Stena chartrar duo

Stena Line chartrar Tallinks två systerfärjor Superfast VII och Superfast VIII för trafik i Irländska sjön.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]afik i Irländska sjön.

Linjetrafik De nya fartygen sätts in på linjen Stranraer–Belfast och beräknas gå i trafik hösten 2011.

– De passar väl in på linjen och de är snabbare än traditionella färjor, dessutom är de väl anpassade för den nya hamnen i Loch Ryan, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line, till Sjöfartstidningen.

 

Fartygen byggdes 2001 vid HDW-varvet i Kiel, för grekiska Superfast Ferries, som sålde bägge fartygen till Tallink 2006. De tar 717  passagerare och har en kapacitet om 1 924 filmeter. Fartygen kommer att rustas upp för totalt SEK 124 miljoner. Publika miljöer som restauranger kommer att rustas upp. Charterperioden är tre år, optionen innehåller ytterligare ett år eller köp av färjorna.

Stena Line har satsat 900 miljoner kronor på bygget av den nya hamnen i Loch Ryan Port, Cairnryan, som ersätter den nuvarande hamnen i Stranraer.

Superfast VII och Superfast VIII ersätter HSS Stena Voyager, Stena Caledonia och Stena Navigator, som för närvarande trafikerar linjen. Det är oklart vad som händer med dessa.

– Det är lite för tidigt att säga, vi vet inte om vi ska chartra ut eller sälja dem eller vad vi ska göra, säger Jesper Waltersson.

 

Paul Grant, linjechef Stranraer–Belfast, är nöjd med att få nya fartyg på linjen.

– De nya fartygen kommer att bli mycket attraktiva och de största någonsin att gå i trafik mellan Skottland och Nord-irland. Genom att vi ersätter tre fartyg med två får vi både ökad effektivitet och service. Detta blir ett lyft för såväl våra privatresenärer som våra fraktkunder.

För Tallinks del hoppas man att charterkontraktet innebär bättre lönsamhet. Rederiet har opererat Superfast VII och Superfast VIII mellan Finland och Tyskland sedan 2006 men som en följd av ökad konkurrens, högre bränslepriser och en global recession så har rutten gått dåligt. Skatteåret 2009/2010 genererade linjen ett minusresultat på EUR 14 miljoner.

 

Mer Stena-nytt: Ombyggnaden av Stena Britannica, den nya Tysklandsfärjan, har drabbats av stora förseningar på grund av branden som utbröt den 10 november i fjol. Rederiet siktar nu på att sätta in fartyget i trafik först i mitten av april på sträckan Göteborg–Kiel, tre månader senare än beräknat.

Stena Britannica, som blir nya Stena Scandinavica i samband med färjerockaderna, ligger på Remontowavarvet för att få hundratalet nya hytter och nya restaurangmiljöer.

 

Nuvarande Stena Scandinavica skulle egentligen ha legat på Cityvarvet för ombyggnad inför sommartrafiken på rutten Karlskrona–Gdynia, men färjan har fortsatt trafikerat Kiel tillsammans med fraktfärjan Stena Freighter. När nya Stena Scandinavica sätts in i trafik, har varvet ungefär sex veckor på sig att få gamla Stena Scandinavica i skick för sommartrafiken.

– Det är en tight tidsplan men vi tror att det kommer att gå, säger Joakim Kenndal, informationschef Stena Line.

Hittills har förseningarna kostat Stena Line miljontals kronor.

– Vi har extra varvskostnader på två, tre miljoner, plus kostnaderna för ett fartyg som vi måste chartra in för att ersätta Stena Freighter som redan skulle ha satts in i trafik i Holland.

 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]