Fotograf: Pieere Adolfsson

Kategori: Reparationsvarv

Sista pusselbiten i hamn

Stena Lines stora fartygsrockad är nu slutförd – totalt har rederiet satsat 8 miljarder.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]riet satsat 8 miljarder.

I och med uppgraderingen och ombyggnaden av Stena Spirit (gamla Stena Scandinavica) på Cityvarvet i Göteborg kan Stena Line sätta punkt för en flera år lång investeringsvåg och fartygsrockad som omfattar fyra olika linjer i Sverige, England, Holland, Tyskland och Polen och som startade med beslutet att bygga två nya superfärjor för 4,5 miljarder.

Totalt har Stena Line satsat runt 8 miljarder i nybyggen, fartygsrenoveringar och terminal- och hamninvesteringar. För Stena Line är detta en historisk satsning och en viktig sådan, för passagerar- och fraktutvecklingen (lastbil, trailer eller tågvagn) under 2009 och 2010 var negativ. Intäkterna från fraktverksamheten har minskat med ungefär 1 miljard kronor till följd av lågkonjunkturen.

Med nya och uppgraderade färjor hoppas rederiet kunna öka intäkterna på både passagerar- och fraktsidan. Samtidigt med de stora fartygssatsningarna har Stena Line infört besparingsåtgärder för att kapa löpande kostnader, utöver detta har man också lagt ner en linje i Irländska sjön på grund av bristande lönsamhet.

– Det har varit två intensiva år, men överlag har det gått väldigt smidigt. Tyvärr råkade vi ut för en försening på sista etappen i och med branden på Remontowavarvet, säger Jesper Waltersson, informationsansvarig på Stena Line.

Satsat 250 miljoner 

Branden inträffade den 10 november i fjol under ombyggnaden av nya Stena Scandinavica (gamla Stena Britannica) på Remontowavarvet. Den nya Tysklandsfärjan kom därför i trafik först den 19 april, tre månader senare än beräknat. Detta innebar också att den avslutande fartygsrockaden på rutten Karlskrona–Gdynia blev försenad. Stena Spirit fick fortsätta att segla på Tysklandslinjen några extramånader och kunde gå till Cityvarvet först i slutet av april för ombyggnad. 

– Vi räknar med att hon levereras runt den 23 juni och går i trafik kort därefter, bekräftar Jesper Waltersson.

Under våren har redan ombyggda Stena Vision (gamla Stena Germanica) seglat på Polenlinjen tillsammans med Stena Baltica. På Göteborg-Kiel fortsatte fraktfärjan Stena Freighter att segla parallellt med nya Stena Germanica och gamla Stena Scandinavica. Stena Freighter har nu flyttats till fraktlinjen Rotterdam–Harwich tillsammans Stena Carrier. 

Stena Line har satsat 250 miljoner i ombyggnaden av Stena Vision och Stena Spirit. Fartygen har utrustats med spaanläggningar, moderna bufférestauranger och nattklubbar, konferensutrymmen samt 3.800 bäddar. Ombyggnationerna är en uppföljning av de som utfördes 2005–2006 för 200 miljoner, då systrarna fick nya barer, restauranger och hytter. 

Superfärjor

Men hela fartygsrockaden började som sagt med superfärjorna Stena Britannica och Stena Hollandica som levererades från Nordic Yards i Wismar under 2010. De trafikerar linjen Hoek van Holland–Harwich. Fartygen, världens största ropax-fartyg, har kapacitet för 5.500 filmeter och 1.200 passagerare. Dubbla ramper i både för och akter gör tillsammans med ett dubbelt linkspan det möjligt att lasta på två däck samtidigt. De nya fartygen slukar lika mycket energi som fartygen de ersätter men har 30 procent mer kapacitet, vilket i sin tur ger betydande energibesparingar.

Enligt Jesper Waltersson har rederiet märkt av ökade intäkter på linjen.

– Under 2010 gick linjen mot den allmänna trenden och volymerna ökade både på frakt- och passagerarsidan. Vi hoppas och tror att uppgången beror på intresset för de nya färjorna, och att volymerna kan fortsätta att återhämta sig.

Just sjötrafiken mellan England och Holland väntas få ett rejält lyft i samband med OS i London 2012. 

Nya lyxhytter och ett soldäck 

De färjor som tidigare trafikerade mellan England och Holland har flyttats till linjen Göteborg–Kiel. Stena Germanica (gamla Stena Hollandica) och Stena Scandinavica (gamla Stena Britannica) byggdes 2001 respektive 2003 och förlängdes och renoverades under 2007 för cirka 900 miljoner. De har numera en längd på 240 meter och lastkapacitet på 4.100 filmeter. Inför flytten till Göteborg uppgraderas färjorna med nya restaurangmiljöer, ett antal nya lyxhytter och ett soldäck. Investeringsvärdet på linjen Göteborg–Kiel uppgår till cirka 2,5 miljarder kronor. Tidigare trafikerade fyra fartyg mellan Göteborg och Tyskland.

På landsidan har rederiet byggt nya linkspans (fartygsramper) i England och Holland för att passa de nya superfärjorna, medan man i Kiel har byggt en helt ny terminal, där hamnen tog den större delen av investeringen. Stena Line har dessutom blivit majoritetsägare i Karlskrona Hamn genom att köpa 51 procent av aktierna i det kommunala hamnbolaget för 127,5 miljoner kronor. I affären ingår de hamnytor som rederiet nyttjar idag, kajerna och terminalbyggnaderna. I Karlskrona, liksom i Göteborg, har rederiet ordnat med elanslutning till land för färjorna.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]