Fotograf: Adam Bergman

Kategori: RoRo

Scanrails sista resa

Strax efter lunch på tisdagen lämnade Stena Scanrail Göteborg för en sista tur till Fredrikshamn. Turen tillbaka ikväll blir den sista på linjen för trotjänaren.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]kväll blir den sista på linjen för trotjänaren.

12.45 lämnade Stena Scanrail kajen vid Kvillepiren i Göteborg för en vanliga tur till Fredrikshamn – med den skillnaden att det var sista gången som Stena Scanrail lastade i Göteborg. Turen tillbaka från Fredrikshamn blir den sista resan för Stena Scanrail gör för Stena Line.

”Vill tacka all personal”

– Hon har varit en trotjänare under många år och en mycket viktig del av vår operation mellan Sverige och Danmark både när det gäller traditionell frakt och transporter på järnväg. Jag vill passa på att tacka all den kompetenta personal som tagit så väl hand om henne under åren och önska de som nu går över till Stena Gothica lycka till, säger Stenas ägare och koncernchef Dan Sten Olsson.

Stena Scanrail, som byggdes 1973 i Holland, har trafikerat linjen Fredrikshamn – Göteborg sedan 1987. Beslutet att lyfta bort henne från linjen togs när Göteborgs stad meddelade att Kvillepiren inte längre kommer kunna användas av Stena Line, eftersom bostäder ska byggas i området.

Ersätts av större fartyg

– Scanrail var anpassad för Kvillepiren och det är huvudskälet bakom att vi tog beslut om att ersätta henne. Det är en epok som går i graven och det klart att det känns lite vemodigt, säger Magnus Hallberg, linjechef för Business Region Scandinavia.

Istället ersätts Stena Scanrail med det större fartyget Ask, som efter ett kortare varvsbesök i slutet av september kommer byta namn till Stena Gothica. I samband med det byter hon också flagg från dansk till svensk.

Över 25.000 resor

– Man ska inte glömma att det som nu sker är en positiv utveckling av linjen där vi genom Stena Gothica kommer ha ett större och mer modernt Ropaxfartyg, säger Magnus Hallberg.

Sedan starten på linjen Göteborg – Fredrikshamn, 7 december 1987, har Scanrail gjort 25.797 resor, motsvarande 1.341.444 nautiska mil.

Enligt Stena Lines presschef, Jesper Waltersson, har det ännu inte fattats några beslut om vad som kommer ske med Stena Scanrail i framtiden.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Tank Man

    Heder till Stena och folket omboard som har hallt liv i henne sa lange, mitt forsta styrmans jobb var ombord pa Scanrail 1988 under sommarlovet mellan SS2 och SK. Det var en bra start och har manga fina minnen fran den sommaren..

  • JHA

    Fast hon är väl byggd i Holland?

    • Adam Bergman

      Hej JHA,
      Det har du mycket rätt i. Det var jag som blandade ihop Scanrails byggnation i Holland med Ask/Stena Gothica som byggdes i Italien. Tack för påpekandet och det är nu ändrat i texten.

  • Daniel N

    Kommer att sakna hennes härliga motorljud man alltid hörde från henne i hamnen och ute i skärgården när hon passerade

    • Eddy

      Samma här! Ett härlig ljud från en trotjänare. Trist att de inte behåller tågfärja – i början hette det ju att Älvstranden skulle blanda verksamhet och boende, så var det med det..

  • Kenneth Attefors

    Tror man kommer att sakna ljudet av Stena Scanrails motorer när de passerar mitt hus vid Tångudden?
    Man tittar alltid på klockan när man hör motorljudet?

  • Anonymous

    Nu är snart hamnen helt död. Det är väl så dom vill ha det som har köpt lägenhet utefter Göta Älv.

  • GN

    Jag var med och byggde om henne till järnvägsfärja i Bremerhaven 1973, varvid det var första gången man höjde ett fartyg.

  • Jonas

    Kan bara hålla med. Vid rätt vind kunde jag ställa klockan efter detta underbara ljud. Lycka Till lill båt. Hoppas det nya gänget tar hand om dig lika bra som gänget innan.

  • MJ

    Absolut, hon hade ett ” gött sound ”

  • SI 99

    Nästa flytetyg har förhoppningsvis frekvens reglering av elsystem med automation i fungerande skick!!!

  • Ulf Ruthström

    Kommer att sakna fiskestånksdunket från denna skuta!

  • Anonymous

    Gott, Tanken till Nöd dieseln är fortfarande målad Caterpillar gul.

  • Ulf Eriksson

    Tack Stork Werkspoor för din fina rytm som vaggat oss till sömn under många år.

  • Rickard A

    Många minnen från Kategatts blå svan (he he). Som matros på Liro-tiden flyttade man 80-tons klorvagnar med dom fantastiska truckmobilerna (alltså, sicka fordon!), åt riktigt god middag på väg från F-hamn mot Kiel på fredagskvällarna. Vid förtöjning på poopen i hårt väder, stod man nästan och hoppade i takt med Storkarnas dunkande. Man kände sig som en del av huvudmaskineriet när kraften fortplantade sig genom kroppen. Tack Scanrail och alla skeppskamrater från tiden 1989-90!

    • Anonymous

      Trevliga tider innan ombyggnationen Löwen på lördag kvällarna, men det var ok på överliggare i F-hamn oxå

  • Anonymous

    Kommer att sakna ljudet!

  • Frikk

    När jag var i lumpen ( Norge ) 93 så påminner det ljudet från Scanrail mig om hur M/S Prinsesse Ragnhild lät. Samma typ maskineri, SWD bara två V20 istället för två 6’or. https://www.youtube.com/watch?v=DHXZtx2MRhs

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]