[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]mänhet och politiker.
– Vi vill väcka debatt och få upp ögonen på folk om att sjöfarten står för en hållbar utveckling och miljövänliga transporter där schyssta villkor ska gälla. Genom att synliggöra sjöfarten vill vi skapa opinion för hur bra svensk sjöfart är, och att den svenska sjöfarten ligger i framkant när gäller bra villkor och kan gå i bräschen för schyssta transporter, säger Kenny Reinhold, ordförande för Seko Sjöfolk till Sjöfartstidningen.
Sociala medier
Till skillnad från sin senaste kampanj ”Schyssta bananer” kommer den nya kampanjen inte att synas på offentliga annonstavlor och liknande, utan istället lanseras på internet och framförallt då sociala medier som Facebook och Twitter. Genom att dela och kommentera inlägg på sin egen Facebook-sida och twittra med hashtaggen #ettskeppkommerlastat hoppas man få ökad spridning om sjöfartens betydelse bland allmänhet och politiker.
Klimatsmarta transporter
– Vi kommer till exempel att ha bilder på containerfartyg och jämföra hur mycket containrar ett sådant fartyg kan frakta jämfört med lastbilar, och på det sättet visa hur klimatsmart sjöfarten och dess transporter är. Vi kommer också att berätta om hur beroende vi alla är i vårt dagliga liv av sjöfarten, och göra folk uppmärksamma på att schyssta villkor ska gälla hela vägen, från produktionen till transporterna, säger Kenny Reinhold.
Kampanjen startar idag torsdag och kommer att drivas i sociala medier under resten av året.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Henrik
Ett steg I ratt riktning, Antligen far jag saga.
Folk I gemene har ingen, noll, zero, uppfattning eller forstaelse om hur viktig sjofarten ar for deras vardag. Allt finns ju att kopa I butik, men hur dte kommit dit ar det ingen som har nagon aning om. Fler sadana har kampanjer behovs for att vacka opinion. Sjofarten har fort ett tynande liv nu I alltfor manga ar.
Mikael Lindmark, Seko
Tack Henrik. Det är precis så som du säger och det vill vi ändra på med denna ganska lekfulla kampanj. Seko sjöfolk kan inte ändra på opinionen själva men vi vet vi kan bidra på ett för branschen bra sätt.
Andreas Åsenholm
Ett utmärkt initiativ ! Den här kampanjen kommer vara en liten ”AHA” upplevelse för vanligt folk vår vardag skulle se mycket annorlunda ut om vi inte hade en fungerande sjöfart. .
Maria Olsson
Bra initiativ, precis som IMOs kampanj ”it came by sea and I can’t live without it” för några år sedan. Nu när hamnarna inte längre är synliga i centrala delar av hamnstäderna är det ännu viktigare att visa hur mat, kläder, prylar kommer till oss.
Anonymous
Inte mycke till svensk flagg på den bilden !
Kanske svårt för SEKO att hitta en på bild, för i hamnarna gör de det inte !
Lysande bild val !
Jonas Forslind, Seko
Du har nog missuppfattat kampanjens mål, som bland annat är att synliggöra sjöfarten och hur villkoren kan vara, men också hur klimatsmart sjötransporter är, jämfört med tex lastbil. När fanns det senast containerfartyg med svensk flagg i trafik mellan Asien och Europa? Mer om kampanjen kan du läsa om här http://sjöfolk.se/nyhet/78-ett-skepp-kommer-lastat.html
Pia Berglund, VD Svensk Sjöfart
SEKO gör ett fantastiskt jobb för att lyfta sjöfarten och dess potential! Det är bara att gratulera till ännu en lyckad kampanj!
Anonymous
Det skulle behöva komma med på någon nyhetssändning. Få dem stt prata om hur bra det är för miljön samt ekonomin.
Anonymous
Sjöfarten har varit dold i media länge, skulle behövas lyftas fram där
Anonymous
framför allt lyft fram människan ! att jobba till sjöss som SEKO medlem är numera en tuff uppgift
ofta underskattad ,satsa på svenska sjömän och våra ungdomar ,SEKO måste promota sej själv,inte bara blå skatt ,nu är det tid att ni får lite tillbaka .
Artikeln är stängd för fler kommentarer