Fotograf: Klugschnacker / Wikimedia Commons

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsaffärer

Scandlines köper färjor av kursat varv

Scandlines köper de två halvfärdiga färjorna Berlin och Copenhagen från det konkursdrabbade P+S Werft-varvet i Stralsund. Enligt tyska medier uppgår köpeskillingen till EUR 31,6 miljoner, vilket är långt mindre än deras ursprungliga pris. 

De två färjorna Berlin och Copenhagen beställdes ursprungligen av Scandlines våren 2010, men när färjorna två år senare inte visade sig motsvara specifikationerna i kontraktet drog sig det dansk-tyska rederiet ur avtalet med P+S Werft-varvet, som hösten 2012 gick i konkurs.

Kraftig sänkning

Enligt tyska medier är det Scandlines dotterbolag Scandferries Chartering A/S som nu har ingått avtal med konkursboet om att köpa färjorna till ett pris av EUR 31,6 miljoner, vilket kan jämföras med det ursprungliga priset på EUR 183 miljoner. 

Utöver Scandlines ska varvskoncernen Nordic Yard också ha lagt ett bud på de två färjorna. 

Sannolikt kommer uppdraget att bygga färdigt färjorna – som enligt uppgift ska sättas i trafik mellan Gedser och Rostock – att gå till något av varven i Hamburg eller Bremerhaven.

STX Finland föll bort

Förra året såg det länge ut som att Scandlines skulle låta bygga två helt nya färjor i Finland som ersättning för de två avbeställda P+S Werft-byggena.

Den 3 juli 2013 skrev Scandlines ett letter of intent med STX Finland om att bygga två färjor för leden Gedser–Rostock med leverans 2015.

Något slutgiltigt avtal lyckades parterna emellertid inte teckna på utsatt tid. I november 2013 meddelade STX Finland att något slutgiltigt avtal inte kunnat träffas inom tidsramen på grund av att förhandlingarna gällande finansieringen inte framskred på det sätt bolaget önskade.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.