Fotograf: Bent Mikkelsen

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Scandlines startar nytt projekt för linjen Gedser – Rostock

Efter misslyckandet med att bygga två färjor på konkursdrabbade P + S Werften i Stralsund har Scandlines valt att igen starta ett nytt färjeprojekt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] ett nytt färjeprojekt.

För närvarande arbetar Scandlines tekniska personal med planering av två nya färjor som ska segla mellan Gedser och Rostock. Under mars/april kommer offerter att begäras in från sju europeiska varv och ett i Asien. Enligt planerna ska färjorna vara klar för drift under sommaren av 2015.

– Scandlines kommer aldrig att ta över de två färjorna Berlin och Copenhagen, som ligger i Stralsund och är 90 procent respektive 50 procent färdiga, säger Søren Poulsgaard Jensen, vd för Scandlines.

– Oberoende undersökningar visar att färjorna väger cirka 1.200 ton för mycket och alla lösningar för att reducera vikten har visat sig bli både dyra och på gränsen till vad som är teknisk möjligt, så vi sade upp kontrakten och fick våra pengar tillbaka. Istället arbetar vi med två nya projekt med nya färjor, där vi vill bygga in ett antal nya funktioner för att optimera färjornas miljöprofil. Vi har seriösa funderingar på att bygga färjor för drift med gas – gas-elektrisk drift, men det finns vissa tekniska problem med bunkring av LNG, fortsätter Søren Poulsgaard Jensen.

Färjorna har mycket korta hamntider, vilket kräver speciallösninga för bunkring av LNG.

– Färjorna ligger i hamnen i Rostock i endast 15 till 20 minuter vid varje överfart och det är inte tillräckligt med tid att bunkra en lämplig mängd LNG. Så vi har tänkt på en möglighet med en typ av plug-in system där en mobil gastank körs ombord på färjan och sedan kommer att anslutas till färjans bränslesystem, säger Søren Poulsgaard Jensen.

De två färjor som byggdes i Stralsund är dubbelt så stora som de nuvarande färjorna Kronprins Frederik och Prins Joachim, men Scandlines arbetar nu med ett projekt med mindre färjor.

– Jag skulle verkligen hellre ha dem i en storlek av mellan 50 procent och 75 procent extra jämfört med de gamla färjorna, men nu ser vi var vi hamnar med de nya färjorna, säger Søren Poulsgaard Jensen.

Anledningen till de två färjorna från P + S Werften blev för tunga beror på en serie misstag under byggtiden. Av någon okänd anledning har varvet valt att installera 7 mm rör i hela färjan i stället för de angivna 5 mm rören samt att använda tjockare stålplåt än den urpsrungligen specificerade. Dessa ”fel” doldes av den tidigare ledningen på varvet och blev först ”upptäckta” när färjan Berlin sjösattes och det var möjligt att beräkna vikten av fartyget.

– De två fartygen är fina färjor – vi har designat dem – men de kan inte användas på vår överfart eftersom Gedser har begränsat vattendjup. Om vi ska komma in i hamnarna har vi inget utrymme för last ombord. Den operatör som köper färjorna får en mycket väl utformad produkt, säger Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines är nu i färd med att uppgradera två befintliga färjor, byggda 1980, för att se till att de kan gå i trafik fram till 2015. Särskilt Prins Joachim, som överfördes tills tysk flagg i 2012, behöver extra underhåll eftersom hon var utsedd till att säljas bort från Scandlines.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]