Fotograf: RMC

Kategori: Färjetrafik | Skeppsbyggnad

RMC får order från Tasmanien

Tasmanska färjerederiet TT-Line beställer två färjor från Rauma Marine Constructions.
Rederiet TT-Line Company i Tasmanien, Australien, beställer två bil- och passagerarfärjor från varvet Rauma Marine Constructions (RMC) i Raumo, Finland. Parterna tecknade redan i februari 2020 ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding), som sedan drogs tillbaka i somras på grund av pandemin.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] i Raumo, Finland. Parterna tecknade redan i februari 2020 ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding), som sedan drogs tillbaka i somras på grund av pandemin.

Projektet återupptogs i mars 2021 på initiativ av den tasmanska regeringen och förhandlingarna ledde nu till en beställning. Byggnationen av färjorna inleds 2022 och leverans planeras till slutet av 2023 respektive slutet av 2024.

Nybyggena ska sättas i trafik mellan fastlandet Australien och ön Tasmanien på överfarten Geelong–Devonport. Färjorna får kapacitet för 1.800 passagerare och ett bruttotonnage på cirka 48.000. De ska ersätta färjorna Spirit of Tasmania I och Spirit of Tasmania II, byggda av Kvaerner Masa Yards i Åbo 1998 som Superfast III respektive Superfast IV.

I ett pressmeddelande uttalar Jyrki Heinimaa, vd för RMC, sin belåtenhet över att parterna nu har nått en överenskommelse trots den mycket utmanande globala situationen.

– Vi är mycket tacksamma över det förtroende som TT-Line Company och deras representanter har visat oss. Detta avtal innebär att vår kund tror på att vi kan erbjuda en lösning av världsklass som är perfekt för deras verksamhet, även under utmanande operativa förhållanden.

– Vi ser ivrigt fram emot tre år av givande samarbete med RMC. I fartygen utnyttjas också omfattande användning av expertis från tasmanska företag, kommenterar Bernard Dwyer, vd för TT-Line Company.

Trots pandemin redovisar RMC ett starkt resultat för 2020. Omsättningen ökade mer än femfalt till 220,1 miljoner euro jämfört med året innan. Rörelseresultatet ökade från 1,9 till 6,7 miljoner euro.

Förutom de nu beställda fartygen har RMC i order färjan Aurora Botnia för Wasaline med leverans i juni 2021, MyStar för Tallink (2022) samt fyra multipurpose-korvetter för marinen i Finland.

– Avtalet med TT-Line Company är en utmärkt fortsättning på RMC:s tillväxthistoria och fjolårets goda resultat. Vi fortsätter på vår utstakade tillväxtväg med att bygga bil- och passagerarfärjor i Raumo, vilket också innebär stabil tillväxt för varvsindustrin i Finland. I fjol utökade vi vår personal med närmare 50 procent, vilket innebär att vår organisation är redo för detta nya projekt på 3.500 årsverken, säger Jyrki Heinimaa.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]