Fotograf: RMC

Kategori: Skeppsbyggnad

Färjeprojekt skjuts upp

Australiska TT-Line Company har beslutat att inte gå vidare med det ”memorandum of understanding” som träffades med varvet Rauma Marine Constructions i Finland i februari.
Rauma Marine Constructions (RMC) i Raumo meddelar att TT-Line Company Pty. Ltd i Australien har dragit sig ur samförståndsavtalet gällande byggnation av två snabbgående ropax-färjor på grund av den ekonomiska osäkerhet som coronapandemin har förorsakat.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] Marine Constructions (RMC) i Raumo meddelar att TT-Line Company Pty. Ltd i Australien har dragit sig ur samförståndsavtalet gällande byggnation av två snabbgående ropax-färjor på grund av den ekonomiska osäkerhet som coronapandemin har förorsakat.

Det var meningen att produktionen av nybyggena skulle ha inletts i början av 2021.

– Tyvärr har TT-Line Company informerat oss att de har beslutat att dra sig ur samförståndsavtalet och skjuta upp tecknandet av eventuella skeppsbyggnadskontrakt med hänvisning till de nuvarande ekonomiska utsikterna på grund av covid19-pandemin. Situationen är naturligtvis olycklig för RMC, men vi är glada att konstatera att den inte leder till någon omstrukturering på RMC, säger varvets vd Jyrki Heinimaa i ett pressmeddelande.

Jyrki Heinimaa uppger också att RMC alltid är redo att återuppta förhandlingarna med TT-Line Company när projektet blir aktuellt igen.

Bernard Dwyer, vd för TT-Line Company, beklagar att denna situation har uppstått.

– Det har varit ett nöje att arbeta med RMC och det är olyckligt att vi i det nuvarande ekonomiska klimatet tvingas lämna vad vi tror att skulle ha blivit ett fruktbart tre års samarbete, säger han i pressmeddelandet.

För närvarande har RMC flera fartyg i order. Bil- och passagerarfärjan Aurora Botnia är under byggnation för Wasaline och ska gå i trafik mellan Vasa och Umeå. Vidare har inleddes i april produktionen av bil- och passagerarfärjan MyStar för Tallink Grupp på linjen Helsingfors–Tallinn. Hösten 2019 undertecknade RMC också ett avtal med marinen i Finland om leverans av fyra multiroll-korvetter.

– Genomförandet av projekten under byggnation och planeringen av de fyra korvetterna kommer att fortsätta på varvet som planerat. RMC kommer också att fokusera på nya och alternativa möjligheter till attraktiva leveranstidpunkter, säger Jyrki Heinimaa.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]