Spirit of Tasmania IV blir 212 meter lång, har 3.700 lastmeter och en kapacitet för 1.800 passagerare.

Fotograf: Rauma Marine Constructions

Kategori: Färjetrafik

RMC har sjösatt första färjan för Australien

Under fredagen genomfördes en sjösättning och ett dop av nybygget Spirit of Tasmania IV på finska varvet Rauma Marine Constructions.
Spirit of Tasmania IV är det första av två systerfartyg som varvet i Raumo bygger för det australiensiska rederiet TT-Line Company och som kommer att levereras nästa år för trafik över Bass Strait mellan Geelong i den australiensiska delstaten Victoria och Devonport på Tasmanien.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only],123330,123333,123332,123327]} /–>

Spirit of Tasmania IV är det första av två systerfartyg som varvet i Raumo bygger för det australiensiska rederiet TT-Line Company och som kommer att levereras nästa år för trafik över Bass Strait mellan Geelong i den australiensiska delstaten Victoria och Devonport på Tasmanien.

Döptes med dryck från Tasmanien

Spirit of Tasmania IV döptes under fredagen av gudmor Deborah Grainger från Australien. Dopet gjordes med lokalt producerat mousserande vin från Tasmanien.

I oktober 2022 genomfördes kölsträckningen av Spirit of Tasmania IV på RMC. Nu när fartyget är sjösatt går arbetet in i nästa fas med installationer och utrustningsarbeten ombord.

– Vi är glada över att starta en ny fas i konstruktionen av fartyget när arbetet skiftar från att bygga fartygets skrov till inredningsarbete och systemimplementering. Det betyder också att vi kan börja bygga det andra fartygets skrov, säger Johanna Kaijo, projektledare för Spirit of Tasmania på RMC i ett pressmeddelande.

Får dual fuel

De nya fartygen får LNG-drift med en dual fuel-lösning för att även kunna använda alternativa bränslen. Fartygen får kapacitet för 1.800 passagerare.

För närvarande trafikeras rutten av Spirit of Tasmania I och Spirit of Tasmania II, byggda 1998 av Kvaerner Masa-Yards (numera Meyer Turku) i Åbo. De levererades ursprungligen till grekiska Superfast Ferries som Superfast IV respektive Superfast III. Dessa färjor ersätts av de två nybyggena.

Orderbok hos RMC fram till 2028

TT-Line transporterar årligen 450.000 passagerare på linjen till Tasmanien och sysselsätter över 600 personer. För RMC innebär fartygen sysselsättning för 3.500 personer på årsbasis från år 2021 till år 2024 då de båda fartygen ska vara levererade.

Den 30 oktober kommer varvet att inleda byggandet av en korvett för den finska marinen, det första fartyget i en serie om totalt fyra. Totalt har RMC en orderbok värd cirka 1,2 miljarder euro och som sträcker sig till år 2028.


FAKTA: Spirit of Tasmania IV och Spirit of Tasmania V

Längd: 212 m.
Bredd: 31 m.
Djupgående: 7 m
GT: 48.000.
Hastighet: 26 knop.
Filmeter: 3.700 m
Passagerare: 1.800
Hytter: 301.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]