Fotograf: Pierre Adolfsson

Redarnas nya ansikte

Från den internationella kryssningsindustrin till Sveriges Redareförening – Christer Schoug vänder hemåt för att kämpa för svensk sjöfart.

Den svenskflaggade sjöfarten har seglat i motvind under senare år, främst accentuerat genom uteblivna sjöfartssatsningar från Rosenbad vilket tvingat många rederier att flagga ut, inte sällan till våra grannländer.

Sveriges Redareförenings nye vd Christer Schoug kommer långtifrån till ett dukat bord – dessutom har EU precis offentliggjort att man kommer införa de nya svaveldirektiven om max 0,1 procent i ECA (Emission Controll Areas) 2015, vilket försämrar konkurrensvillkoren ytterligare för många redare.

– Det är många viktiga och kritiska frågor som vi tyvärr inte har fått gehör på hos den politiska makten. När man inte kommer i mål med dessa blir det så klart negativt laddat. Det är lätt att det blir ett evigt hackande på beslutsfattarna i Stockholm och till sist blir man väl betraktad som att ”jaha, ska de komma och gnälla här igen”, säger Christer Schoug från sitt nya kontor på Södra Hamngatan i Göteborg och fortsätter.

– Det är därför en reboot (omstart) behövs och vi måste finna nya vägar att angripa de här frågorna. Vi måste helt enkelt sälja in en ny positiv berättelse om svensk sjöfart till politiker, media och allmänhet.

Kommer från Royal Caribbean

Christer Schoug framhåller med stor energi att det aldrig var aktuellt att tacka nej när Sveriges Redareförening kallade, trots de stora utmaningarna som föreligger.

– Redareföreningen är en institution i shippingvärlden, det bara är så. När man får ett sånt erbjudande kan man liksom inte säga nej. Man har förmånen att hamna mitt i shippingklustret. Mitt i smeten av stort och smått. Det var också ett bra läge för mig att hoppa på en ny utmaning efter åren i Miami.

Christer Schoug, utbildad civil- och mariningenjör, har en lång bakgrund inom shippingvärlden. De senaste fyra åren har han jobbat som vice president för nybyggnad på Royal Caribbean Cruises i Florida. Bland annat var han med och utvecklade Solstice-klassen för dotterbolaget Celebrity Cruises.

Svavelfrågan hetast

I meritförteckningen står också mariningenjör i svenska flottan, koordinator mellan utrustningsritkontoret och utrustningsavdelningen på Kockums, rederiinspektör och fleet manager på Scandinavian Ferry Lines. Bulken av yrkeskarriären, 13 år, har dock spenderats inom Stenasfären som bland annat nybyggnadschef och vd på Stena RoRo.

– Jag har mycket sjöfart i bagaget men har egentligen aldrig jobbat med ren lobbyism. I och för sig beror det på hur man definierar det. Att hålla på att bygga fartyg i länder som Kina och Sydkorea kräver en hel del. Är du inte duktig på att ta och resonera med folk får du det tufft. Att jag är van att snacka med allt och alla i alla möjliga situationer är nog ingen nackdel.

Vilka frågor att lobba för står då på Christer Schougs agenda?

– Just nu är det jättefokus på svavelfrågan. För att vara helt uppriktig är det en total katastrof med 0,1 procent. Inte att det kommer, för det är miljömässigt helt korrekt, utan själva tidtabellen för införandet av kravet. Tokeriet med det nya direktivet är att tekniken som erfordras inte är färdigutvecklad, trots vad tillverkarna säger till politikerna. Det är därför som vi behöver en tidplan där vi faktiskt kan leverera (läs mer om svaveldirektivet på sidan 48).

– Vi jobbar förstås med andra frågor parallellt, de nya avgiftshöjningarna från Transportstyrelsen till exempel. Och på säkerhetssidan kommer det att hända en del på grund av välkända fartygsincidenter på senare tid.

En annan viktig uppgift, som Christer Schoug ser det, är att samla sjöfarts-klustret på sikt.

– Det finns ett antal andra aktiva organisationer inom sjöfarten som till exempel SMTF, Swedocean och Sjöfartsforum, och vi kommer att försöka knyta oss närmare åtminstone några av dessa. Det är många frågor vi kan arbeta gemensamt med som gagnar svensk sjöfart.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.