Fotograf: scanpix/afp noburo hashimoto

Förödelsens ansikte

Katastrofen i Japan slår hårt mot önationens infrastruktur, flera hamnar i nordöstra delen av landet har slagits ut. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]landet har slagits ut. 

Jordbävningen, med en magnitud på 8,9 på Richterskalan, i havet utanför nordöstra Japan och den efterföljande tsunamin har fått förödande konsekvenser. Enligt uppgifter från japanska myndigheter är minst 16 000 människor antingen döda eller saknade medan hundratusentals är hemlösa. Landets ekonomi och energiproduktion har också fått sig en allvarlig törn.

 

sjöfarten och hamnindustrin står heller inte oberörda. Minst sex kommersiella japanska hamnar i nordöstra Japan skadades av jordbävningen och tsunamin. Flera av dem kan tvingas hålla stängt i månader eller till och med år, säger företrädare för hamnindustrin till Reuters. De fyra svårast skadade hamnarna ligger i städerna Hachinohe, Sendai, Onahama och Ishinomaki. Den sjötrafiken påverkas också, till exempel så stänger NYK Line tillfälligt ner sin Japan–China Express-linje som går mellan Asien och USA.

Flera handelsfartyg har också skadats till följd av tsunamin, några har bekräftas vara helt förlorade. Tv-bilder visar hur tsunamin sköljer bort allt i sin väg. Vid tidpunkten för jordbävningen och den efterföljande tsunamin i Japan hade Wallenius tre bilfraktfartyg – Falstaff, Don Juan och Isolde – i eller på väg till området kring Yokohama, några mil söder om Tokyo. Men inget av fartygen skadades och besättningarna mår under omständigheterna väl.

– Så fort vi fick information om jordbävningen kontaktade vi fartygen, vi ringde även runt till anhöriga för att informera om läget. Vi har även ett dotterbolag med drygt 100 anställda i Tokyo, men har fått rapporter om att de anställda mår bra, säger Cecilia Kolga, informationschef.

Ytterligare 5–6 fartyg inom gruppen (EUKOR och Wallenius Wilhemsen Logistics) befann sig i Japan vid tiden för naturkatastrofen, även dessa ska vara oskadda.

Flera bilfabriker i Japan har stoppat produktionen på grund av att infrastrukturen, vägar och hamnar, delvis är utslagna. Dessutom råder elbrist. Bland annat har Nissan stängt samtliga sina fyra bilfabriker i landet medan Toyota och dess dotterbolag har stoppat produktionen på flera fabriker i norr och evakuerar anställda därifrån. Volvo med 9 500 anställda i Japan har också stängt produktionslinor. Volvos japanska dotterbolag UD Trucks med fabrik i Ageo utanför Tokyo, Volvos största japanska verksamhet, har stoppat produktionen.

För bilfraktrederierna kan detta få allvarliga konsekvenser, men enligt Cecilia Kolga är det för tidigt att dra några slutsatser.

– Vi kan i dagsläget inte säga hur detta kommer att påverka vår verksamhet.

 

Stena Bulks råoljetankfartyg Stena Chiron, 72 825 ton dödvikt, som låg vid kaj i Yokohama när tsunamin inträffade, kunde senare segla till Zhoushan, Kina, med en last olja. Enligt rederiets vd Ulf G. Ryder kommer fartyget att undersökas för att hitta eventuella skador.

På grund av att kapaciteten på de japanska oljeraffinaderierna har minskat samt det allvarliga läget för flera kärnkraftsreaktorer är Japan i kraftigt behov av brännolja för energiproduktionen. Stena Bulks japanska joint-venture, Asahi Stena Tankers, har blivit kontaktade av japanska myndigheter för olika bränsletransporter.

– Ja, det har kommit en förfrågan från myndigheterna. De behöver få reda på hur många fartyg de har tillgång till eftersom de behöver importera brännolja och clean products för att ersätta den utslagna kärnkraften, säger Ulf G Ryder.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]