[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]fektiva fartygsskrov.
Det är Lighthouse förstudie Dynamisk dimensionering som har lett fram till projektsamarbetet, som Trafikverket har beviljat 3,2 miljoner kronor till. Målet med projektet är att öka förståelsen och utveckla ny kunskap kring dynamiska belastningar på fartygsstrukturer. Detta ska uppnås genom att utveckla metoder för att förbättra ett fartygs effektivitet med säkerställd strukturintegritet genom att optimera skrovkonstruktionen för att reducera vikt och stål.
Strukturlaster
Under projektet ska det bland annat byggas en fartygsmodell som ska utrustas för att mäta strukturlaster och vågornas belastning mot skrovet.
– Vi har börjat med att göra en litteraturstudie och ska nu definiera vad som krävs för att skapa en modell, säger projektledare Jonny Nisbet på SSPA, som leder projektet och som också tillsammans med övriga aktörer i samarbetet ligger bakom förstudien.
Stena Elektra
Tanken är att använda Stena Lines konceptfartyg Stena Elektra som modellfartyg. Det planerade ropax-fartyget är tänkt att gå på el och byggas i lättviktsmaterial.
– Det är extra spännande för Elektra har inget vanligt maskinrum så layouten blir annorlunda. Behovet av att mäta strukturlaster och hur båten rör sig i vågor blir extra viktigt, säger Jonny Nisbet.
Nästa år förväntas de första resultaten från projektet att presenteras.
[/flowy_subscriber_only]