Stena Elektra.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Stena Elektra blir verklighet – kan beställas 2025

Stena Line går nu från vision till verklighet med satsningen på Stena Elektra. Rederiet hoppas kunna beställa två färjor, varav första redan om fyra år.
Det var under torsdagens gemensamma presskonferens med Göteborgs Hamn, Volvo, Scania och Stena Line för projektet Tranzero Initiative som Stena Lines vd Niclas Mårtensson presenterade nyheten att rederiet senast år 2025 avser att göra verklighet av projektet med Stena Elektra.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]www.sjofartstidningen.se/nytt-samarbete-i-goteborg-ska-skapa-fossilfri-hamn/”>gemensamma presskonferens med Göteborgs Hamn, Volvo, Scania och Stena Line för projektet Tranzero Initiative som Stena Lines vd Niclas Mårtensson presenterade nyheten att rederiet senast år 2025 avser att göra verklighet av projektet med Stena Elektra.

– Vi går nu från vision till verklighet med det batteridrivna fartyget Stena Elektra. Inom ett år kommer vi presentera en färdig design och byggspecifikation och senast 2025 ska vi lägga den första beställningen. Detta är ett stort steg mot fossilfri sjöfart, sa Niclas Mårtensson, vd för Stena Line.

Totalt handlar det om två fossilfria fartyg för linjen mellan Göteborg och Fredrikshamn, färjor som ska sättas i trafik senast 2030.

I ett pressmeddelande skriver Stena Line att Stena Elektra blir världens första fossilfria ropax i sin storlek. Fartygstypen kommer att bli cirka 200 meter lång, ha en passagerarkapacitet på 1.000 personer och en fraktkapacitet på 3.000 längdmeter.

Stena Elektra ska byggas i stål med hög hållfasthet för att minska vikten och öka effektiviteten. Fartygen beräknas kunna segla cirka 50 nautiska mil med elkraft från batteri, vilket motsvarar distansen mellan Göteborg och Fredrikshamn. Rederiet uppger att batterikapaciteten kommer att behöva vara cirka 60–70 MWh och att fartyget ska laddas i hamn.

Stena Line undersöker även möjligheten att kombinera batterier med andra alternativa bränslen, så som bränsleceller, vätgas och biometanol. Det för att öka fartygets räckvidd.

– Elektrifieringen av sjöfarten har bara börjat. Vi ser en stor potential för batterihybrider och batterifartyg på flera av våra färjelinjer i Europa. Men det krävs mer än eldrivna fartyg. Övrig infrastruktur, så som laddmöjligheter med grön el i hamnar, måste utvecklas parallellt och därför är det viktigt att samarbeta över olika discipliner, som i fallet med Tranzero Initiative, säger Niclas Mårtensson i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]