Fotograf: Finferries

Kategori: Passagerarsjöfart | RoRo | Skeppsbyggnad

Finferries beställer laddhybrid

Finlands Färjetrafik Ab (Finferries) beställer en hybridfärja för Föglölinjen i åländska skärgården.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]åländska skärgården.

Den eldrivna hybridfärja som Finferries har beställt ska byggas av det polska varvet Crist, som även har byggt Finferries första hybridfärja Elektra. Kontraktet inkluderar en option på en motsvarande färja.

Laddas med landström

Trafiken på linjen Svinö–Mellanholm upphandlas av Ålands landskapsregering. Drift och underhåll sköts av det åländska rederiet Ansgar Ab, som är delägt av Finferries. Den nya färjan utrustas med batteripaket som primärt laddas med landström samt dieselgeneratorer som reserv. Färjan blir av dubbeländad typ med kapacitet för 90 personbilar. Trafiken ska inledas den 1 april 2022.

Framgångsrika Elektra

Finferries tog leverans av hybridfärjan Elektra 2017. Sedan dess går hon i trafik i Åbolands skärgård mellan Pargas och Nagu.

– Vår miljövänliga färja Elektra har varit en framgång. Dess innovativa laddningssystem och hybridlösning har erhållit många internationella priser. Elektra, som är betydligt större än de tidigare vägfärjorna, har lyft smidigheten på Finlands livligaste färjepass från Pargas till Nagu till en helt ny nivå, säger Finlands Färjetrafik Ab:s vd Mats Rosin i ett pressmeddelande.

Siemens teknik

Den teknik som installeras på nybygget levereras av Siemens, som också stod för hybridlösningen på Elektra.
– Man kan säga att den nya färjan är Elektra 2.0. Tekniken har utvecklats enormt inom detta område under de senaste åren, säger Mats Rosin.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]