Kategori: Fartygsutrustning | Skeppsbyggnad

Övar i virtuell verklighet

Henrik Grönvik ser fram emot att hårdtesta Viking Grace i en ny simulator innan det blir dags att ta över befälet för nybygget i januari 2013.

Hösten 2011 började Henrik Grönvik arbeta med projektet Viking Grace vid sidan om sin fartygstjänst. Sedan senaste årsskifte är han anställd på heltid i projektet.

Då var det fortfarande drygt två månader kvar till kölsträckning. Den blivande befälhavaren på Viking Grace har bokstavligen sett fartyget växa upp i byggdockan och känner det i minsta detalj. Nu väntar han på att få sätta sig vid spakarna – men först i simulator.

Passagerarfartyg i 20 år

En stor del av sin karriär till sjöss – de senaste 20 åren – har Henrik Grönvik tjänstgjort på passagerarfartyg. Nu har han en av nyckelpositionerna i nybyggnadsteamet bakom Viking Grace.

– Det är både spännande och givande. Samtidigt bör man vara aktiv och försöka hålla sig uppdaterad i det löpande kunnadet att driva fartyg och navigera fartyg och vad som pågår inom organisationen.

Instrumentering och bryggdesign på Viking Grace bygger på det föregående nybygget Viking XPRS, men utrustningen har uppgraderats till den modernaste på marknaden.

– Som användare skulle jag inte kunna önska mig ett bättre system än detta, säger Henrik Grönvik.

– I det integrerade navigationssystemet SAM Platinum har både automation och integration gått ett steg längre än på Viking XPRS. Man kan göra mer grejer från platserna där de två navigatörerna sitter.

– Fartygets alarm– och övervakningssystem kan hanteras i PC-format som är integrerat i den fasta panelen i lite högre grad än till exempel på Viking XPRS.

Ny simulatorbrygga

Redan innan fartyget sätts i trafik inleds utbildning av bryggbefälet i simulator vid Aboa Mare i Åbo. 

Henrik Grönvik säger att utbildningen i simulator fokuserar på bryggmiljö, skrovform, farledssimulering och framdrivningsteknik.

Det handlar givetvis mycket om instrumentutbildning, eftersom navigatörerna ska börja använda en nyare version av den utrustning som de är vana vid. Men det handlar också om att lära sig hantera och manövrera det nya fartyget i skärgårdsfarlederna.

– Aboa Mare tillhandahåller hela det farledsnät som vi behöver för att få en fullgod simulering av de utmaningar som finns längs farleden.

Den modell av Viking Grace som används i simulatorn har utvecklats av Transas enligt den karakteristik som varvets designavdelning har levererat. 

– Vi kommer att få den på förhösten så att vi kan prova den i en Transas-simulator i Otnäs. Den verkliga användningen och utbildningen ger vi i Åbo när simulatorbryggan blir färdig senare i höst. Modellen kommer att efterjusteras efter fartygets provtur i november, säger Henrik Grönvik.

I simulatorn kommer Viking Line också att testa den nya framdrivningstekniken, gas-elektrisk drift, där elmotorer drar fasta propellrar.

Stark utveckling

Viking Line har haft en simulatorgrupp i cirka tio år, där befäl i olika befattningar har utvecklat regelbundna simulatorövningar tillsammans med huvudkontorets avdelning Marine Operations. Henrik Grönvik säger att simulatorerna har utvecklats enormt och att modellerna är realistiska.

– Tekniken har blivit bättre, men även utbildningsplaneringen ska vara tillräckligt engagerande och väl gjord för att deltagarna ska få ut något av kurserna.

Rederiet kan ha egna instruktörer på simulatorövningarna med Viking Grace. I praktiken går det till så att linjelots Niklas Berlin utbildas jämsides med Aboa Mares egna simulatorinstruktörer.

– Han är med och planerar utbildningen och på detta sätt kan vi skapa ett kursprogram som är skräddarsytt för Viking Line, säger Henrik Grönvik.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.