Kommer Fjord Lines Bergensfjord att anlöpa Strömstad?

Fotograf: Fjord Line

Kategori: Folk/företag | Hamn/Logistik | Passagerarsjöfart

Ny Strömstadslinje?

Trots de senaste årens nedläggningar vill nu Fjord Line dra igång ännu en Strömstadslinje.

Fjord Line har lämnat in en ansökan till Strömstads kommun om att få börja trafikera hamnen, därigenom försöker man ta upp konkurrensen med värsta rivalen Color Line. Ett rederi man har haft flera rättsliga tvister med.

– Vi vill konkurrera om den betydande marknaden för person- och godstransporter på den här sträckan (yttre Oslofjorden red. anm.), säger Ingvald Fardal, administrativ direktör.

– ESA-domen mot Color Line för brott mot EES-avtalets konkurrensregler bekräftar den uppfattning som vi har haft om att avtal som begränsar åtkomsten till hamnen i Strömstad är till skada för konsumenterna. Vi räknar med detta som stöd för att myndigheterna i Strömstad ska se positivt på vår ansökan.

Fjord Line driver idag färjetrafik mellan Bergen, Stavanger och Hirtshals med passagerarfärjan Bergensfjord. Sommartid trafikerar man Kristianstad–Hirtshals med katamaranen Fjord Cat. Rederiet har också två färjor under byggnation som ska sättas i drift 2013. De två systerfartygen, 4 000 dwt, får en längd på 170 meter och 300 hytter med plats för 1 500 passagerare.

Bergensfjord till Bohuslän

Dock kommer inte något av dessa nybyggen att sättas in på Strömstadslinjen – som ska gå mellan Langesund och Strömstad – utan tanken är att Bergensfjord ska sättas in på linjen nyåret 2013. Bergensfjord är byggd 1993 och har en längd på 134,4 meter och bredd på 24 meter. Hon har kapacitet för 840 passagerare.

År 2000 övertog Color Line trafiken mellan Sandefjord och Strömstad från Scandi Line – sträckan trafikeras normalt sett av Color Viking och Bohus med fyra avgångar per dag. Den större färjan av dessa två – Color Viking – har plats för 340 personbilar och 1 720 passagerare.

– Vår plan är två avgångar per dag. Kontraktet är dock avhängigt av att ett samarbete med Color Line om att använda deras faciliteter upprättas, säger Ingvald Fardal.

Svårt med Strömstadstrafik

Enligt Strömstads kommun är färjetrafiken till Norge en viktig inkomstkälla. Cirka 1,2 miljoner passagerare reser med färjorna varje år. De senaste åren har dock färjetrafiken på Strömstad kantats av nedläggningar. I oktober 2008 så lade den norska färjeoperatören Nye Kystlink AS som trafikerade mellan Langesund, Hirtshals och Strömstad ner trafiken på grund av att man inte hittade nya investerare till företaget.

Samma år, i april, inledde färjan Mr Shoppy One trafik mellan Strömstad, Sarpsborg och Skagen, men gränshandelskonceptet blev aldrig någon succé. Orvelin Group som drev linjen fick ständigt tampas med norska myndigheter som såg till att täppa till de kryphål i lagstiftningen som rederiet försökte utnyttja. Reglerna i det nordiska provianteringsavtalet ändrades på initiativ av norska tullverket och rederiet åkte på en straffavgift på nära nio miljoner kronor. Rederiet svarade med att stämma norska staten på samma belopp, men tingsrätten i Oslo dömde till statens fördel.

ESA-domen mot Color Line som åsyftas kom i slutet av 2011, rederiet ålades att betala EUR 18,8 miljoner i böter. 1991 ingick Color Line ett avtal med Strömstads kommun för att säkra exklusiv åtkomst till hamnen, först 2005 släpptes andra färjeaktörer in på marknaden. Color Line bröt därigenom mot EU:s konkurrensregler om fri konkurrens som regleras i EES-avtalet.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.