Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | Torrlast

Prima Shipping uppgraderar

Den finländska torrlastaren Carisma är såld och utbytt ut mot ett nyare fartyg i samma storleksklass.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]utbytt ut mot ett nyare fartyg i samma storleksklass.

Det finländska rederiet Gran Ship säljer torrlastfartyget Carisma om 2.086 dwt till Vista Shipping i Tallinn. Fartygets management och befraktning har skötts av Prima Shipping, som också är delägare i fartyget.
Som ersättare för Carisma köper Gran Ship den norska 2.172 dwt torrlastaren Frakto, byggd 1995. Fartyget har senast seglat under St Vincent & Grenadines-flagg. Nyförvärvet kommer att få finsk flagg och döps om till Corinne. Leverans sker i slutet av denna vecka.

Lämplig storlek

– Frakto har nästan exakt samma dimensioner som Carisma. Det är en lämplig storlek med 2.000-tonnare, vi bara uppgraderar till ett nyare fartyg, säger Christian Grönqvist, vd på Prima Shipping, till Sjöfartstidningen.
Han säger att det inte finns så många torrlastare i denna storleksklass på marknaden.
– Carisma har varit enkel att befrakta.

Behövs tillräckligt med fartyg

Prima Shipping skeppar omkring hälften av lasterna i kontraktsfart och resten på spotmarknaden. Genom samarbete med Dennis Maritime har rederierna tillsammans ett tillräckligt stort antal fartyg inom sitt segment. Inkluderande inhyrda fartyg sysselsätter Prima Chartering för närvarande 13 torrlastare från drygt 1.000 till närmare 4.000 dwt.
– Marknaden är fortfarande dålig, men det går någorlunda bra för oss tack vare att vi har befraktningen själva och samarbetar med Dennis Maritime. Det är lättare att få fartygen i position, vi kör mindre i barlast och vågar boka mera laster, säger Christian Grönqvist.

Förnyar flottan

Inom Prima Shipping pågår en uppgraderingsprocess av tonnaget där de äldre torrlastarna Cleopatra, Carisma och Carissa har avyttrats.
Carissa har sålts till England för att byggas om till mudderverk och levereras i december. I planerna ingår att så småningom skaffa en ersättare.

 

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]