[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ård för ett år sedan.
Olycksutredningscentralen i Finland har publicerat sin rapport om bil- och passagerarfärjan Amorellas grundstötning i Ålands skärgård den 14 december 2013. På resa från Åbo till Stockholm via Mariehamn fick fartyget en allvarlig störning i elsystemet klockan 12:33 i den smala Hjulgrundspassagen och drev på grund trots att man använde nödstyrningssystemet och nödankrade. Fartyget fick ett läckage i förpiken.
Underhåll
I rapporten framgår att grundstötningen förorsakades av ett händelseförlopp på grund av underhållsarbete på förvärmaren till hjälpmaskinernas bränslesystem. Vid hanteringen av ventilerna skedde ett misstag, som ledde till att det började läcka bränsle från en viskosimeterfläns som lämnats öppen efter underhållsarbete kvällen innan.
Ett nytt underhållsarbete i samma system inleddes på olycksdagen utan att först slutföra det redan påbörjade. De åtgärder man gjorde med ventilerna, efter att ha noterat viskosimeterns läckage, störde bränsletillförseln till hjälpmaskinerna så att dieselgeneratorerna kopplades ur elnätet med en störning i eltillförseln som resultat. Huvudmaskinerna och propellrarna stannade och styranordningarna på kommandobryggan slutade fungera.
Detta ledde till att man under cirka fyra minuter så gott som helt saknade styrförmåga. I ett smalt farledsavsnitt var denna tid för lång för säker manövrering av fartyget. Bryggteamets manövreringsmöjligheter i den smala farleden var obefintliga.
Kopplades inte ur
Analysen i rapporten visar att det i instruktionerna för det programenliga underhållsarbetet av förvärmaren inte fanns några begränsningar med hänvisning till fartygets position eller arbetets tidpunkt. Sådana gavs inte heller då arbetet tilldelades.
Vid ett normalt elavbrott startar nödgeneratorn efter 15 till 20 sekunder och efter det kan fartyget styras med halv effekt. De åtgärder man gjorde med ventilerna efter att man noterat viskosimeterns läckage ledde till att det i bränsletillförseln till hjälpmaskinerna uppstod en situation då generatorns spänning och frekvens föll, men de kopplades inte ur tavlan.
Begränsad effekt
Huvudmotorernas pumpar, som är beroende av frekvens, stannade och samtidigt kopplades huvudmaskinerna 2, 3 och 4 loss från propelleraxlarna. Hjälpmaskinerna gick en stund med begränsad effekt och nödgeneratorn startade inte. Först då hjälpmaskinerna kopplades loss ur tavlan startade nödgeneratorn. Hjälpmaskinernas booster-pumpar startade då och hjälpmaskinerna kunde koppas tillbaka i nätet. Efter detta fick man huvudmaskinernas pumpar igång och kunde starta först huvudmaskin 4 och kort därefter nummer 3. När huvudmaskin 4 kopplades till styrbords propelleraxel var det för sent att förhindra en grundstötning.
Händelseförloppet:
12:32:00 |
Viskosimeterläckaget upptäcks |
12:32:11 |
DG2 bränsletrycket har sjunkit |
12:32:20 |
Ventilen stängs |
12:32:42 |
Elnätets frekvens sjunkit |
12:32:50 |
Ljusen börjar blinka |
12:32:51 |
Alarmen börjar ljuda |
12:32:55 |
Elnätets spänning har sjunkit |
12:32:55 |
Hjälpmaskinerna 2 och 3 ur nätet |
12:33:06 |
Man försöker med handroder |
12:33:10 |
Man försöker med FU-styrning |
12:33:20 |
Huvudmaskinerna 2,3 och 4 har stannat |
12:33:20 |
Använder override-tillern (OFF 12:38:50) |
12:33:25 |
Nödgeneratorn startar ej |
12:33:28 |
BB-roderpump stannar |
12:23:40 |
SB-roderpump stannar |
12:33:40 |
Befälhavaren kommer till bryggan |
12:33:51 |
SB-roderpump startar |
12:33:50 |
Alarm från nödstyrningens hydraulikenhet |
12:34:00 |
Startar nödstyrning, kvävgas |
12:34:10 |
Elnätets spänning minskat, blackout |
12:34:25 |
Nödgeneratorn startar |
12:34:38 |
BB-roderpump startar |
12:34:54 |
Bryggan ser: girar SB |
12:35:20 |
Elnätets spänning normal |
12:35:36 |
Huvudmaskin 4 startar |
12:35:40 |
Första försök att lägga av ankaret |
12:35:55 |
Ankaret utlöstes vid det andra försöket |
12:36:10 |
Ankaret nere |
12:36:55 |
Fartyget står på grund |
12:37:03 |
Propellrarna till förfogande |
12:37:40 |
Kallar på MRCC (VTS-inspelning) |
[/flowy_subscriber_only]