[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ingar och korrigeringar.
Av de 49 fartyg som var i order under vecka 10 i år är ungefär hälften tankfartyg. Stena är en stor aktör med sin imponerande serie IMOIIMAX-produkttankfartyg. Dessutom är tankrederier inom produktsegmentet väl representerade. En nisch, där svenskt kunnande är i framkant, är fartyg för transport av asfalt och bitumen. För närvarande har Wisby Tankers fyra asfalttankers i order, av vilka två är på 37 .000 ton vardera och uppges höra till de största i sitt slag i världen.
Biltransportfartyg är en annan sektor där Sverige är väl representerad tack vare Wallenius, ett rederi som i många avseenden driver utvecklingen av nya och energieffektiva bilfartyg i världshandelsflottan.
Över en miljon ton
Den totala dödvikten för de nybyggen (där den är känd) uppgår till 1,2 miljoner ton. Av den sammanlagda dödvikten svarar tankfartygen för så mycket som 63 procent.
De svenska rederiernas nybyggnadsprogram handlar mycket om ny teknik. Närmare en tredjedel av de större havsgående fartygen i order kommer att utrustas för LNG-drift.
Vi har även inkluderat Mercy Ships ambitiösa sjukhusfartyg som byggs i Kina. Även om det inte handlar om svenskt ägande möjliggörs projektet tack vare svenskt kunnande, eftersom det är Stena RoRo som svarar för projektet.
Nedan en sammanställning över nybyggen i början av mars 2016. En förteckning med mer detaljerade uppgifter kan laddas ner här.
Beställare |
Varv |
Typ |
DWT |
Leverans |
---|---|---|---|---|
ACL |
Kina |
Conro |
56700 |
2016 |
ACL |
Kina |
Conro |
56700 |
2016 |
ACL |
Kina |
Conro |
56700 |
2016 |
ACL |
Kina |
Conro |
56700 |
2016 |
Blidösundbolaget |
Finland |
Passagerarbåt |
2016 |
|
BogserTeam Öresund |
Rumänien |
Bogserare |
2016 |
|
Eukor |
Sydkorea |
Biltransportfartyg |
22675 |
2017 |
Eukor |
Sydkorea |
Biltransportfartyg |
22675 |
2017 |
Floatel |
Singapore |
Bostads- och supportrigg |
28000 |
2016 |
Furetank |
Kina |
Tankfartyg |
16300 |
2018 |
Furetank |
Kina |
Tankfartyg |
16300 |
2019 |
Göteborgs Universitet |
Polen |
Forskningsfartyg |
2016 |
|
JT Cement |
Nederländerna |
Cementfartyg |
7300 |
2016 |
Marinvest |
Sydkorea |
Tankfartyg |
49962 |
2016 |
Marinvest |
Sydkorea |
Tankfartyg |
49962 |
2016 |
Mercy Ships |
Kina |
Sjukhusfartyg |
4500 |
2017 |
NOS |
Norge |
Crew vessel |
2016 |
|
Rederi AB Gotland |
Kina |
Ropax |
2017 |
|
Rederi AB Gotland |
Kina |
Ropax |
2018 |
|
Sirius Veder |
Nederländerna |
LNG-tanker |
3000 |
2017 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2016 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2016 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2016 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2017 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2017 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2017 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2018 |
Stena Bulk |
Kina |
Tankfartyg |
50000 |
2018 |
Stena Drilling |
Sydkorea |
Rigg |
2016 |
|
Tarbit Shipping |
Turkiet |
Tankfartyg |
9400 |
2017 |
Tarbit Shipping |
Turkiet |
Tankfartyg |
9400 |
2017 |
Terntank |
Kina |
Tankfartyg |
15000 |
2016 |
Terntank |
Kina |
Tankfartyg |
15000 |
2016 |
Terntank |
Kina |
Tankfartyg |
15000 |
2016 |
Terntank |
Kina |
Tankfartyg |
15000 |
2017 |
Thun Tankers |
Kina |
Tankfartyg |
16300 |
2018 |
Färjerederiet |
Estland |
Vägfärja |
600 |
2017 |
Wallenius Lines |
Kina |
Biltransportfartyg |
21500 |
2016 |
Wallenius Lines |
Kina |
Biltransportfartyg |
21500 |
2016 |
Wallenius Lines |
Kina |
Biltransportfartyg |
21500 |
2017 |
Wallenius Lines |
Kina |
Biltransportfartyg |
21500 |
2017 |
Wallenius/UECC |
Kina |
Biltransportfartyg |
12200 |
2016 |
Wallenius/UECC |
Kina |
Biltransportfartyg |
12200 |
2016 |
Wisby Tankers |
Kroatien |
Asfalttanker |
15000 |
2016 |
Wisby Tankers |
Kroatien |
Asfalttanker |
15000 |
2016 |
Wisby Tankers |
Sydkorea |
Asfalttanker |
37000 |
2016 |
Wisby Tankers |
Sydkorea |
Asfalttanker |
37000 |
2017 |
Älvtank |
Kina |
Tankfartyg |
16300 |
2018 |
Östersjöcentrum |
Estland |
Forskningsfartyg |
2016 |
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Jonas Piskorowski
Tack för en fin lista, sådan har jag sökt efter!
Rickard Andersson
Trevlig lista att läsa! Visst, det kanske inte blir så mkt svensk flagg, men kanske om de svenskstyrda rederierna kan överleva, så kan hoppet kanske leva om en fortsatt svensk sjöfart, inte bara i kontorsmiljö, men även ombord.
Glad Påsk, till alla!
mats
Vad bra ,mera jobb för filipinska matroser
Artikeln är stängd för fler kommentarer