Fotograf: Unifeeder

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Ny containerlinje från ostkusten

I mitten av augusti startas en ny containerlinje med veckotrafik mellan Norrköping, Gävle och Polen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�ping, Gävle och Polen.

Det är det danska rederiet Unifeeder som i augusti startar ny service till och från Norrköping och Gävle till Gdansk och Gdynia. Unifeeder är Europas största aktör inom feeder- och närsjöfart. Premiäravgången från Gdansk sker den 10 augusti. 

Med den nya linjen skapas en länk mellan östra Mellansverige och hamnarna Gdansk och Gdynia.

Servar svenska ostkusten

– Den nya linjen är helt inriktad på att serva den svenska ostkusten. Vi skapar den kortaste möjliga länken till Gdansk, som har vuxit till en av de viktigaste omlastningshamnarna för den baltiska och nordiska marknaden, men också till Gdynia som har ett stort utbud av linjer inom Europa, säger Ebbe Bisgaard på Unifeeder i ett pressmeddelande.

Stadig tillväxt i Norrköping

Containerhanteringen i Norrköpings hamn har under senare år haft en stadig tillväxt. Sjöfarten ökar i östersjöområdet och Norrköpings geografiska läge och stora flöden av både export och import har legat till grund för ett ökat utbud av rederiet och linjer. Samtidigt växer hamnen, med en pågående utbyggnad av kapaciteten och servicen.

Ökad frekvens

– Vi ser hur vi blir alltmer relevanta för flöden till den nordiska marknaden. Därför är vi väldigt glada för denna satsning som Unifeeder gör. Konkret betyder det att våra kunder som handlar med omvärlden får ytterligare alternativ och ökad frekvens. Man kommer att kunna kombinera matartrafiken med väldigt konkurrenskraftiga lösningar för närsjöfart. Unifeeders lösningar gör det särskilt intressant för kunder som vill kunna lasta och lossa sitt gods på Europapall, säger Magnus Grimhed, försäljningschef i Norrköpings Hamn.

Mer närsjöfart

– Med utökad närsjöfart främjar vi både import och export för regionen och den nationella godsstrategins mål med överflytt från väg till järnväg. Det främjar både miljön och ekonomin, säger Fredrik Svanbom, vd för Gävle Hamn, i ett pressmeddelande.

Hamnen skriver i ett pressmeddelande att världens alla stora containerrederier redan trafikerar Gävle hamn.

Utbyggnad klar 2020

Hamnen bygger just nu ut sin containerterminal, bygget startade i vintras, vilket gör att hamnen kan ta emot fler och större fartyg. När terminalen blir klar 2020 får Gävle hamn kapacitet att ta emot en årlig volym på upp till 600.000 TEU.

Håkan Bergström, försäljningschef på Yilport Nordic, som investerat i utbyggnaden tillsammans med Gävle hamn, kommentar Unifeeders nya Polenlinje:

– Nu knyts Gävle hamn ännu tätare samman med övriga världen och utbyggnaden av containerterminalen blir ännu viktigare.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]