Kuehne + Nagel ökar containervolymerna i Helsingborgs hamn.

Fotograf: Helsingborgs Hamn

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Så slår konflikten i hamnarna

Den pågående hamnkonflikten slår olika beroende på hamn. I Helsingborg berörs drygt hundra hamnarbetare, i Gävle endast tre. Ett rederi som har trafik på båda är Unifeeder.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]på båda är Unifeeder.

Stridsåtgärderna med strejker, blockader och lockouter inleddes i går i elva hamnar, från Copenhagen Malmö Port i söder till Luleå Hamn i norr. I dag torsdag tillkom även Stockholms Hamnar och på söndag gör roro-terminalen i Göteborg de övriga sällskap. 

Två strejkdagar i Helsingborg

Helsingborgs Hamn drabbas av två punktstrejker och lockouter. Den första ägde rum i går mellan 9-11 då de anslutna till Hamnarbetarförbundet gick ut i strejk. Därefter följde arbetsgivarorganisationens lockout fram till midnatt. Den andra punktstrejken och lockouten är i morgon fredag. 

– Det är strax över 100 medarbetare som berörs, vilket är cirka 70 procent av vår stuveripersonal, säger Zandra Lindell, kommunikationsansvarig på Helsingborgs Hamn till Sjöfartstidningen. 

Krävs planering

Framför allt är det Västhamnen, med containerterminalen, och Skåneterminalen, som sysslar med logistik och lagring, som berörs. Trots gårdagens manbortfall var alla avdelningar öppna.

– Naturligtvis är vi lite försenade med produktionen, men det ser ut att ordna upp sig under dagen (torsdagen reds.anm) då allt flyter på som vanligt, säger Zandra Lindell. 

Hur rustar ni er inför morgonen?

– Man får planera verksamheten utifrån rådande situation för att försöka få flyt i produktionen, säger hon.

Frukt och grönt

I Helsingborg lossas mycket frukt och grönt och en av de stora lastägarna är Ica som har Helsingborg som sin stora frukt och grönsaks-hub i Sverige. 

– Ännu märker inte Icakunderna att det är strejk, men om det blir en längre konflikt så blir det en annan fråga, säger Jonas Andersson, chef för frukt och grönt på Ica centralt och fortsätter:

– Om konflikten utökas måste vi fundera på hur vi ska få hit varorna. Är hamnarna stängda måste vi välja andra vägar. Bananer, till exempel, måste vi kanske ta in någon annanstans i Europa, troligtvis Hamburg eller Rotterdam, och därifrån blir det lastbilstransport till Sverige. Samtidigt är det chaufförsbrist i åkerinäringen, så det kan också bli en utmaning. 

Han tillägger också att det just nu inte är högsäsong för frukt och grönt, längre fram kan det bli värre. 

– De stora overseas-flödena är inte igång än, men det kommer längre fram när de stora båtarna från Sydamerika kommer, då ökar volymerna rejält. 

Hälften anslutna på SCA

SCA Logistics i Sundsvall och Umeå berörs av hamnarbetarnas strejk, men påpekar också i ett mailsvar till Sjöfartstidningen att lockouten, som är en konsekvens av strejken, inte lägger någon extra börda på företaget. Hälften av medarbetarna i Umeå och Sundsvall är anslutna till Hamnarbetarförbundet och den andra hälften till Transportarbetarförbundet. ”Strejken kommer att innebära störningar, förseningar och kostnader, men inte med några dramatiska effekter” skriver Björn Lyngfelt, kommunikationsdirektör på SCA.

Kräver flexibilitet

Danska containerrederiet Unifeeder trafikerar flera hamnar i Sverige. 

– Än så länge har vi inte berörts någonting. Men det är ren tur och beror på att konflikterna har ägt rum dagar då vi haft ett flexibelt schema och kunnat flytta runt lite. I går hade vi ingen trafik på Helsingborg, men på fredag, då vi normalt sett går till Helsingborg, så går vi till Köpenhamn i stället och Helsingborg på lördagen då det inte är strejk där. Men det är också en av Unifeeders styrkor; att vi kan trolla runt med anlöpen på det viset, säger Peter Lindmark, Area Operation Manager på Unifeeder i Sverige till Sjöfartstidningen.

Gävle och Norrköping vinnare

Unifeeder har även trafik på Gävle, men där berörs endast tre hamnarbetare av konflikten. I Stockholms containerterminal är majoriteten anslutna till Hamnarbetarförbundet, men där hade Unifeeder ett anlöp under onsdagen då verksamheten tuffade på som vanligt. Enligt Stockholms Hamnar har färjorna gått som vanligt under torsdagen, dock kan trailerhanteringen påverkas under dagen. Containerterminalen i Frihamnen tar inte emot något fartyg alls under torsdagen. Unifeeder har även trafik på Norrköping, men den omfattas inte alls av de aviserade konfliktåtgärderna och har heller inga hamnarbetare anslutna till Hamnarbetarförbundet.  

– Containerterminalerna i Göteborg och Halmstad har inte drabbats än heller. Men vi ser nog inte slutet ännu, det kommer att fortsätta till fler hamnar och då kommer vi också att straffas. Men östkusten hoppas nog på en utvidgning, för då får de mer last. Vid strejken förra gången var ju Gävle vinnaren, säger Peter Lindmark. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]