Fotograf: Gävle Containerterminal

Kategori: Container | Ekonomi | Folk/företag

GCT blir turkiskt

Ny ägarstruktur – turkiska Yilport Holding är ny majoritetsägare i Gävle Containerterminal sedan brittiska riskkapitalister dragit sig ur.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]italister dragit sig ur.

Gävle Containerterminal, GCT, får åter en ny huvudägare sedan det brittiska riskkapitalbolaget Metric Capital Partners via sitt bolag Noor Holding Gävle AB sålt sitt 80-procentiga ägande i terminalen till turkiska terminaloperatören Yilport Holding för en icke offentliggjord summa. Resterande 20 procent äger fortsatt Gävle kommun.

– Det känns jättebra för vår del, säger containerterminalens vd Stig Wåhlstedt, till Gävle Dagblad.

Gävle knutpunkt

Yilport Holding äger sedan tidigare fyra containerhamnar i Turkiet samt en containerterminal på Malta. Yilport Holding är en del av familjekoncernen Yildrim Group med huvudsäte i Istanbul. Koncernen är verksamma inom alltifrån malmbrytning, produktion av gödningsmedel till fartygsbyggande och äger bolag i princip alla världsdelar. Yildrim äger också Vargön Alloys i Vänersborg.

Koncernen grundades av Garip Yildram och styrs idag av hans tre söner Ali Riza Yildirim, Robert Yüksel Yildirim och Mehmet Yildirim. Enligt Yilport Holding vill man göra Gävle Containerterminal till Sveriges andra största containerhamn, bland annat kommer bolaget att locka dit fler rederier via sitt stora rederinätverk.

– Vi söker aktivt efter möjligheter att etablera satellithamnar som kan serva Gävle Containerterminal och skapa en korridor mellan Baltikum, Gävle och Oslo och på så sätt sätta Gävle i centrum mellan öst och väst, säger Robert Yüksel Yildirim, till Gävle Dagblad.

Kombiterminal

Gävle Containerterminal kommer för övrigt att från och med 2015 driva den nya kombiterminalen Stockholm Nord i Rosersberg. Stockholm Nord blir en fullserviceterminal med fyra järnvägsspår á 650 meter, och en total yta på 80 000 kvadratmeter.

”En väsentlig del av importen till och exporten från huvudstadsregionen ska gå via Stockholm Nord. Import-containrar till Stockholm/Mälardalen kan då komma med båt till GCT och sedan vidare med järnväg till Stockholm Nord”, skrev Gävle Containerterminal i ett pressmeddelande i höstas.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]