Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Juridik | Politik | Regelverk

Mot ljusare tider

”Nu händer det vi väntat på, nu gäller det att leverera också.” Pia Berglund, vd för Föreningen Svensk Sjöfart, i en lång intervju om tonnageskatt, blå tillväxt och en regering som verkar i det tysta.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]� tillväxt och en regering som verkar i det tysta.

Knappt två och ett halvt år har gått sedan Pia Berglund tillträdde som vd för den branschorganisation som då hette Sveriges Redareförening men som i höstas bytte namn till Föreningen Svensk Sjöfart. Namnbytet är bara ett exempel på det förändringsarbete som skett inom föreningen sedan Pia Berglund tillträdde: flytt till nya lokaler, fler medarbetare på kansliet och ett ökat fokus på ett mer konstruktivt samverkansarbete är andra.

– Föreningen hade nog bestämt sig redan innan jag kom hit för att det var färdiggnällt. Det hade man försökt förut och ingen hade lyssnat. Istället bestämde man sig för att bli mer proaktiva, utåtriktade och jobba utanför klustret. Det gav mig en väldig styrka och ett väldigt mod att fortsätta det förändringsarbetet, säger Pia Berglund när hon tar emot Sjöfartstidningen i Föreningen Svensk Sjöfarts lokaler på Östra Larmgatan i Göteborg en osedvanligt varm och solig torsdag i slutet av maj.

Gäller att leverera

Bara några dagar innan vi ses har regeringen lämnat över propositionen om tonnageskatten, en fråga som den svenska sjöfartsbranschen kämpat länge för och som nu äntligen tycks komma att införas (intervjun gjordes innan förslaget stötte på patrull i EU).

– Nu gäller det också för oss inom sjöfarten att leverera och göra det vi sagt att vi ska göra, det vill säga flagga in fartyg och skaffa fler jobb. Då har vi också ett bra förhandlingsläge gentemot regeringskansliet när de delar av skatten som vi inte är nöjda med ska ses över och förhoppningsvis justeras.

Skönhetsfläckar

Trots att Pia Berglund försäkrar att hon är ”otroligt glad” över tonnageskattesystemet och generellt tycker att systemet är ”mycket bra” kan hon nämligen inte undgå att notera att systemet har vissa skönhetsfläckar. Bland annat det faktum att för att ett rederi ska få ansluta sig till tonnageskattesystemet så får deras fartyg tillbringa högst 25 procent av tiden på svenskt vatten. Denna regel, i kombination med att ett rederi måste förbinda sig att ingå i systemet i minst tio år, kommer att sätta käppar i hjulet för vissa rederier, tror Pia Berglund.

– Är du till exempel ett rederi som bedriver kustsjöfart i närregionen så kan det bli för riskabelt att gå in i systemet. För ett sådant rederi vet inte om deras fartyg kommer att ligga under 25-procentsgränsen på tio års sikt. De kanske inte ens vet vad de har för affärer på två års sikt.

Nytt fokus

Efter snart två och ett halvt år som vd för Svensk Sjöfart ser Pia Berglund tillbaka på en tid med mycket internt organisationsarbete, men hon ser också framåt mot nya mål.

– Det som överraskade mig mest när jag kom hit 2014 var att det var en så stor intern klusterorganisation. En majoritet av min tid har jag lagt på att sitta i styrelser för olika bolag, stiftelser och organisationer. Den typen av housekeeping är ingen bra prioritering av min tid, så där har jag sagt att vi måste rensa och skära bort en del.

Konkret innebär det att Pia Berglund själv kommer att ägna sig mer åt det utåtriktade arbetet snarare än det interna styrelsearbetet.

– Det ska bli jättekul att lyfta blicken lite och verkligen börja jobba med sjöfartspolitik, för det är det jag vill göra. Jag vill jobba med viktiga saker som gör livet bättre för våra företag så att de i sin tur kan driva sina verksamheter på bästa möjliga sätt, säger Pia Berglund som tror att svensk sjöfart går en ljus framtid till mötes:

– Jag tror verkligen på svensk sjöfart. Våra rederier är så duktiga, inte minst när det gäller sjösäkerhet och miljö. Jag tror att världen och transportbranschen kommer att värdera sociala faktorer och miljöaspekter mer och mer framöver, och att det kommer att gynna oss. Står man för en högkvalitativ sjöfart så kommer det att löna sig.

Detta är ett utsnitt ur Sjöfartstidningens intervju med Pia Berglund. Läs hela intervjun i den tryckta tidningen, nummer 6 2016. Beställ din prenumeration här.

Du kan också läsa den tryckta utgåvan på nätet eller i din mobil eller läsplatta på ztory.com/sjofartstidningen.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]