Fotograf: Rederi AB Gotland

Kategori: Fartygsaffärer | Passagerarsjöfart

Miljardbygge beställt av Gotlandsbolaget

Gotlandsbolaget investerar över en miljard i den första LNG-drivna färjan under svensk flagg – leveransen beräknas till 2017.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]flagg – leveransen beräknas till 2017.

– Detta blir den andra viktiga pusselbiten när vi under 2017 går in i den nya avtalsperioden för gotlandstrafiken. Den första var när avtalet föll på plats i våras, berättar Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland som kommer att hyra LNG-färjan av Gotlandsbolaget.

Fartyget ska byggas på GSI-varvet i Kina och kommer utåt sett att likna de två färjor som rederiet tidigare fått levererat från varvet – M/S Visby och M/S Gotland.

– Men den största skillnaden är såklart att fartyget ska drivas med LNG, berättar Håkan Johansson på Gotlandsbolaget.

Största investeringen någonsin

Förutom att fartyget blir den första svenskflaggade färjan med LNG-drift, så ska också skrovformen förändras något för att ytterliga minska energiförbrukningen och förbättra dess miljöprestanda. Fartyget ska ha plats för 1.650 passagerare och komforten kommer utvecklas något jämfört med de två tidigare fartygen.

Färjan beräknas kosta nära 1,5 miljarder kronor och är den enskilt största investeringen i rederiets 150-åriga historia. Leveransen sker troligtvis under första halvåret 2017. Samma år som den nya avtalsperioden för trafiken inleds.

– Det känns givetvis spännande. Speciellt då det nya avtalet innebär en del större operativa risker för oss än tidigare avtal, menar Håkan Johansson och fortsätter:

– Vi tittar på flera finansieringsalternativ. Bland annat pratar vi med olika finansinstitut i Sverige för att få till extern finansiering.

Ersätter två mindre färjor

Färjan kommer trafikera den norra rutten – Nynäshamn-Visby – och ska ersätta de två mindre färjorna, HSC Gotlandia och HSC Gotlandia II. Detta innebär vissa förändringar i turlistan.

– Vi tar bort nattrafiken men ökar samtidigt kapaciteten på dagen, den tid då flest passagerare vill åka. Vi går från trafik med två stora och två små fartyg till att trafikera med tre stora fartyg med bättre kapacitet, säger Christer Bruzelius.

Innebär omorganiseringar

Detta innebär en omorganisering i bolaget. En process som sattes igång tidigare i år. Bland annat har Sjöbefälsföreningen kritiserat hur omorganiseringen har skötts. Men Christer Bruzelius betonar att omorganisationen är nödvändig och tar tid att implementera men att man har en dialog för att hitta en bra lösning för alla parter.

Ännu ingen infrastruktur

Enligt Christer Bruzelius finns idag ingen etablerad infrastruktur för att kunna bunkra fartyget med LNG. Men de har två alternativ som utreds.

– Antingen blir det i Visby, eller i Nynäshamn. Närmast till hands ligger att placera en tank på kajen i Nynäshamn som kan fyllas upp av lastbilar för att sedan på ett effektivt sätt kunna föras över till fartyget.

Enligt Håkan Johansson har de inte bestämt vad som kommer att hända med Gotlandia och Gotlandia II när den nya färjan tas i bruk. Men klart är i vart fall att de inte ingår i det nya anbudet.

– Det är några år kvar tills dess. Tyvärr är de av den typen av tonnage som inte har så bra andra-handsvärde. Så det går inte att utesluta att de läggs upp.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]