Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

Malmporten kan få miljöpris

När megaprojektet Malmporten är klart ska fartygens bränsleförbrukning och utsläpp sjunka med 40 procent. Det kan vara värt ett miljöpris.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ra värt ett miljöpris.

Det tycker i alla fall det internationella nätverket Baltic Sea Forum, som har nominerat projektet Malmporten till Baltic Clean Maritime Award i klassen infrastruktur. Nätverket Baltic Sea Forum består av representanter för näringsliv, politik och myndigheter och verkar för att stärka Östersjöregionen. Vinnaren av miljöpriset koras vid Baltic Sea Forum den 14 juni 2017 i Berlin.

Fick godkänt

Projektet Malmporten innebär bland annat att farleden in till Luleå fördjupas och att en ny djuphamn anläggs som dimensioneras för fartyg upp till Östersjömax-storlek. Projektet fick nyligen godkännande av mark- och miljödomstolen och den 9 maj löpte överklagandetiden ut. Bygget väntas starta inom ett år och vara klart 2020.

– Det är en ära för oss att ha blivit nominerade till priset, säger Marielle Svan, chef för Infrastrukturenheten vid Sjöfartsverket, varifrån farledsprojektet administreras.

Bra för hela Bottenhavet

– Fartygens bränsleförbrukning, utsläpp och fraktkostnader kommer att sjunka med vardera 40 procent när Malmporten blir verklighet jämfört med i dag. Malmporten skapar också bättre förutsättningar för hela Bottenhavet. Fördjupningen av Kvarken gör det möjligt för finska hamnar att dra nytta av vårt farledsprojekt, säger Marielle Svan.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]