Fotograf: Luleå Hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Politik | Torrlast

Projekt Malmporten till domstol

I dag måndag inleds huvudförhandling för projekt Malmporten vid Mark- och miljödomstolen i Luleå. Målet gäller tillstånd till muddring av farlederna in till Luleå hamn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dring av farlederna in till Luleå hamn.

Syftet med projekt Malmporten är att avlasta malmbanan till Narvik genom att öka kapaciteten i Luleå hamn via breddade och fördjupade farleder. Enligt Sjöfartsverket skulle muddringen innebära att hamnen sommartid skulle ta emot fartyg som kan lasta upp till 160.000 ton jämfört med dagens 55.000 ton.

Projektet innebär också att hamnen under isfri tid skulle kunna trafikeras med de största fartyg som kan gå in i Östersjön och som har ett djupgående på 15 meter.

Sänkta fraktpriser

Vidare uppger Sjöfartsverket att projektet skulle ge gruvnäringen rimliga konkurrensvillkor för transporter, och att projektet skulle kunna leda till sänkta fraktpriser med upp till 40 procent plus att miljövinsterna blir betydande.

– Det här är en investering som skapar förutsättningar för mer ekonomiska och miljövänliga transporter, kommenterar Tage Edvardsson, projektledare för Malmporten vid Sjöfartsverket.

Strategisk hamn

Luleå hamn har valts ut som en strategiskt prioriterad hamn av EU och Malmporten kommer att få ekonomiskt stöd därifrån. Projektet in sin helhet är kostnadsberäknat till cirka tre miljarder kronor och förverkligandet av projektet förutsätter beslut om finansiering i den nationella planen för infrastrukturen i Sverige.

Byggtid fyra år

Enligt Sjöfartsverket skulle ett klartecken från Mark- och miljödomstolen – som väntas komma med sin dom någon gång efter årsskiftet – innebära ett första steg mot förverkligandet av ett av Sveriges största infrastrukturprojekt för sjöfarten under senare år.

Om inga komplikationer uppstår skulle arbetena då preliminärt kunna inledas 2018-2019, varpå byggtiden beräknas till cirka fyra år.

”Nya exportmöjligheter”

Niklas Nordström (S), kommunstyrelsens vice ordförande, understryker att Malmporten är en förutsättning för att gruvkoncernen LKAB ska kunna öka sin produktion och växa exportmässigt.

– Satsningen är en förutsättning för ett konkurrenskraftigt norra Sverige året runt. Vi måste säkra industrins och sjöfartens utveckling i en tuff global konkurrens. På sikt kommer Malmporten att öppna nya exportmöjligheter för norra Sverige och Finland, säger Niklas Nordström.

Läs mer om projekt Malmporten här.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]