Fotograf: Pär-Henrik Sjöström/Privat

Kategori: Passagerarsjöfart

Liten och tajt besättning

Galaxy är en av de färjor som fortsätter sin trafik mellan Sverige, Åland och Finland, men ändå är ingenting som vanligt. Överstyrman Martin Söderberg berättar hur det är att jobba på en färja som har blivit lastbåt.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]som har blivit lastbåt.
I Finland betraktas frakttrafiken på färjorna som samhällskritisk och Försörjningeberedskapscentralen stödjer därför trafiken så att de fyra färjorna som normalt går mellan Stockholm, Åland och Åbo kan fortsätta även under coronakrisen. En av dessa är svenskflaggade Galaxy, som går i trafik för Tallink under varumärket Silja Line och bemannas av Tallink Silja AB i Stockholm. Färjan går med minsta möjliga besättning och transporterar nästan enbart frakt.

Sjöfartstidningen når överstyrman Martin Söderberg på telefon då färjan passerat Furusund på sin dagtur från Åbo till Stockholm via Långnäs.

Hur har ditt arbete påverkats av coronakrisen?

– Inte mycket, jag jobbar på som vanligt men just nu är det bemanningsfrågan som är svår. Det är väldigt många sjukskrivna på en gång eftersom man inte får lämna hemmet till exempel om man hostar. Trots att vi har permitteringar är det inte lätt att få hit folk. Vi har fått börja plocka från Silja Symphony i stället.

Silja Symphony, som normalt går på linjen Stockholm–Mariehamn–Helsingfors, ligger för närvarande i Värtahamnen i Stockholm i väntan på att få börja trafikera igen. I dag finns cirka 20 av en besättning på 200 ombord (reds anmärkning).

Har ni några problem med avlösningen?

– Åtminstone inte än. Vi har några som kommer bortifrån och det har varit lite svårt. Själv bor jag i Växjö och hade sex tågavgångar som var inställda men till slut hittade jag en som jag kunde åka med, så det löste sig. Man kan ju alltid ta bilen om det skulle krisa.

Är det mer last nu?

– Vi har fått mer trailers, men annars är det ungefär samma som tidigare. Vi har väldigt bra med last hela tiden.

Är det annorlunda ombord?

– Ja, vi har ju inga passagerare och ingen kryssningstrafik, det är bara lastbilschaufförer. Det är bara i fören på däck 8 som vi har lastbilschaufförerna. 

Ni har minimal besättning?

– Vi är nu 42 mot cirka 170–200 normalt. Vi kanske får göra lite andra uppgifter för att hjälpa andra avdelningar eftersom vi är en så liten besättning. Med allting avstängt så blir det väldigt stilla och annorlunda. Det är en lastbåt nu. 

Känner du att det jobb som ni gör är viktigt?

– Det känns som att vi är lite av en del i samhällsfunktionen så visst känns det lite viktigt. Vi vill att allt ska funka och man vill ju ställa upp så mycket man kan.

Hur är stämningen ombord?

– Jag tycker att stämningen är god. Vi är ett litet gäng och vi blir lite mer tajta när vi är så få. Vi är väldigt glada att få köra nu som vi gör.[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]