[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]s isbrytningsexpedition.
Kontio assisterar trafiken till Torneå, Kemi och Uleåborg, medan Ale assisterar fartyg till och från hamnarna längst upp i norra Sverige, där istäcket är 15 till 20 centimeter.
– Det är troligt att isen ligger på hela Bottenviken om en dryg vecka, säger Ulf Gullne, chef för isbrytarledningen vid Sjöfartsverket.
Stationerade i Luleå
De svenska isbrytarna Ale, Atle, Frej, Oden och Ymer är stationerade i Luleå och redo att bryta is. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga. Vid behov hyrs externa resurser in. Sverige har dessutom ett samarbete med Finland. Det innebär att svenska isbrytare emellanåt assisterar på finskt vatten och omvänt.
Finska Trafikverket har till sitt förfogande fem konventionella och två multipurpose-isbrytare som ägs av Arctia, samt den svenska isbrytaren Frej och Alfons Håkans isbrytare/AHT Zeus.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Frej arbetar väl i/för Sverige??
Pär-Henrik Sjöström
Finska Trafikverket ger följande information: ”För assistans av trafiken anlitas utöver Arctias konventionella isbrytare också Alfons Håkans Zeus, den svenska isbrytaren Frej och Arctias två kombiisbrytare.”
Vidare informerade Trafikverket i december 2011 att man undertecknat ett isbrytningsavtal med Sjöfartsverket i Sverige. ”Därigenom kan den svenska isbrytaren Frej användas för isbrytningsuppdrag i Finland. Avtalet innebär att Frej tryggar tillgången på isbrytartjänster i Bottniska viken under de fem följande vintrarna.”
Johan Hullberg
Jag skulle gärna vilja jobba på en isbrytare , som pensionär har jag tid .
Anonymous
Oden ser ut att ligga i Helsingborg
Lasse Wiberg
Gjorde min värnplikt ombord isbrytaren ALE. En rolig o lärorik tid.
Artikeln är stängd för fler kommentarer