Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Fartygsutrustning | Miljö

Hallå där, Anders Elonsson!

Hallå där, Anders Elonsson – entreprenör och vd för färgsystemföretaget Unica Coatings.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�retaget Unica Coatings.

Hur går det med företaget?

– Det går bra även om det varit en rejäl uppförsbacke de senaste åren. Jag är ju generalagent för en enkomponents fartygsfärg som enligt mig har en mängd fördelar jämfört med tvåkomponenterna, men samtidigt är det en konservativ bransch där många har fördomar och är rädda för att pröva något nytt. Det är synd att man inte orkar ta till sig nya produkter.

Berätta, vad är det för en produkt du säljer?

– Det är en enkomponentsuretan som innebär en väldigt snabb lösning som inte har funnits förut. Du kan korta ned torktiden med den, och du behöver bara två stryk för att få ett fullgott rostskydd. Det innebär i sin tur att du kan korta ned dockningstiderna och tiden som båten är off hire rejält – ibland med flera dagar – vilket ju är det som kostar mest för en redare. Förutom det så kräver den inte så många produkter som tvåkomponentssystemen, plus att du kan jobba med den i allt från minus 7 till 10 i upp till 60 grader. Dessutom är den är bra för miljön.

På vilket sätt?

– Den gasar inte på samma sätt som tvåkomponenterna, där du ju drar ihop bas och härdare vilket i sin tur frigör skadliga isocyanater. Här är det föraktiverat och renat på fabriken, vilket innebär att det inte blir samma påverkan på gubbarna som jobbar med färgen. Det blir inte samma aggressiva exponering. 

Inga nackdelar?

– Det skulle vara att den är lite för bra, vilket kan vara ett bekymmer. På grund av slitstyrkan i färgen och att den är så flexibel, så spricker den nämligen inte. Det gör att den håller lite för länge, så att underhållsintervallerna förlängs lite för mycket.   

Varför är det ett bekymmer?

– De flesta entreprenörer verkar tycka att om de skulle använda den här färgen så skulle jobbet inte återkomma lika frekvent. Då skulle de inte lägga samma antal timmar som annars. Och vad lever en entreprenör på? Jo, att fakturera timmar. Därför har jag hela tiden jobbat mot slutkunden istället för mot entreprenörerna. Varför? Därför att det helt enkelt inte varit någon varit idé. Med undantag då för att jag och Premator i Göteborg nu inlett ett slags samarbete där vi gemensamt går ut och erbjuder fler kunder kostnadsminskningar på underhållet med hjälp av min färg och deras arbete.

Vad är Premators roll i det hela?

– Premator och deras produktionschef Håkan Abenius är med i rollen som entreprenörer där de å sin sida berättar att den här produkten löser problem och öppnar nya möjligheter för kunderna. Sedan Damen Götaverken lade ned behöver ju Premator Göteborg ut och slåss på samma marknad som alla andra, och har de då en produkt som gör att arbetstiden kan kortas och det kan bli billigare för kunden så blir det också attraktivt för kunden. De förstår att de kan spara pengar.

Hur vet man att färgsystemet är så bra som du påstår, har ni gjort några oberoende tester?

– Ja, vi har ju gjort det norska Norsok-testet (Norsok = standarder utvecklade av den norska petroleumindustrin, reds. anm.) även om det gjordes under vårt gamla varunamn. Det är på 4.200 timmar och passerar du den tiden så är det kanongrejer. Vi körde det testet och kom till 4.200 timmar, sen frågade de om de fick fortsätta. Först vid 16.000 timmar började färgen frasa sig i kanten. Så det kändes ju bra. Men förutom det så uppfyller vi ju ISO-standarden 12944 och garanterar att vi håller rostskyddsklassen C5M, som är den högsta.

Hur kom det sig från början att du kom i kontakt med den här färgen? 

– Jag hittade färgen hos tillverkaren Wasser Coatings redan 1999 i USA när jag jobbade med EBS Management. Sen tog tog det några år innan jag fick det testat ordentligt, vilket gjorde att vi på EBS blev deras första kund i Europa. Redan när vi körde den första båten såg vi att underhållskostnaderna sjönk dramatiskt.

Sedan avvecklades EBS, och då tog du med dig färgen till din nya arbetsgivare?

– Ja, jag började jobba som inspektör hos Crew Chart Management 2009, men slutade där drygt ett och halvår senare. Då frågade MCU om inte jag kunde hjälpa till att få ut den på marknaden. För att sedan göra en lång historia kort så bibehölls inte kvaliteten när tillverkningen så småningom flyttades, vilket ledde till att jag ihop med några av de andra agenterna beslöt att stanna kvar i den gamla fabriken och upprätthålla kvaliteten, men då med nytt varumärke som alltså blev Unica Coatings.

Och du har ditt företag Unica Coatings i Skärhamn förstår jag?

– Ja, och just nu är det bara jag själv här, det behövs inte mer. Men sen har vi försäljning i England också och så har vi ju tillverkningen som sker i Holland, där det mesta av försäljningen mot slutkunden sker, vilket vi lagt mycket krut på. Vilket i sin tur kanske inneburit att verksamheten här uppe hos mig blivit lite lidande, plus att det då tog tid och energi att byta varunamn. Men jag vet ju vilken bra och banbrytande produkt det här och tänker inte ge mig, trots att folk säkert undrar hur jag orkar hålla på.

Är det vad du hör?

– Ja, jag hör ju pratet i branschen och vet att många tvivlar på mig och den här produkten. Men det får jag leva med. Det är jag och kackerlackorna – vi överlever det mesta, om det är så skitsnack eller atomkrig.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Maria Olsson

    Lycka till!
    En fundering bara från mitt håll, jag jobbar med strukturskador på fartyg, det här att färgen är mycket mer flexibel, är inte det en nackdel när det kommer till att tidigt upptäcka spänningskoncentrationer/överbelastad detalj? Med vanlig färg spricker ju färgen i regel före stålet spricker och sprucken färg är enklare att upptäcka än sprickor i stålet under ett flexibelt färglager.

  • Bengt Stewall - Alucrom AB

    Fukthärdande polyuretan (Moisture-Cure Polyurethanes – MCU) är ingen ny färgteknologi utan började användas i början av 80-talet i USA. Ingen av de stora färgtillverkarna i världen (Hempel, Jotun, International eller Sigma/PPG) tror på teknologin och har därför inte utvecklat egna produkter i segmentet. Man undrar också hur ett litet enmansbolag i Skärhamn med en omsättning på 1,7 miljoner SEK (2013) kan garantera produkten och vad denna garanti är värd för användaren och slutkunden/beställaren?

  • Anders Elonsson

    Att Inte dom stora tillverkarna inte kör produkten är för att de inte uppnår samma volymer och marginalerna är mindre. Unica Coatings har som alla andra färgleverantörer försäkringar.

    Marina, Färg skikten är så pass tunna och har man problem med att stålet spricker även färgen.
    När man talar om att färgen inte spricker är det att det bli inga microsprikor när den är genomtorr.

  • Bengt Stewall - Alucrom AB

    Eftersom jag själv har en bakgrund (15 år) hos en av de stora färgtillverkarna, så vet jag att varken volymer eller marginaler är anledningen till att man inte satsar på denna teknologi.

    Oavsett försäkringar som tillverkaren har, så görs affären upp med ett litet aktiebolag i Sverige som också blir motpart vid en eventuell reklamation eller tvist.

  • Per Gabrielsson - free lancer med mer än 50 år i branschen

    1-komp. polyuretanzink kan gott användas vid reparation av skador i bl.a. inorganisk zinksilkatfärg, t.ex. på däcksytor ifall man av någon anledning inte kan göra fläckblästring.
    En liknande produkt har också visat sig vara avsevärt mera slitstark i lastrum på malmfartyg än konventionella, t.ex. epoxyfärger. Den produkten innehåller ännu mera zink än den Anders representerar.

  • En trött

    Från en tidigare artikel denna tidning”– När jag lämnade Crew Chart Management ville MCU att jag skulle ta över agenturen i Sverige. Resultatet blev att Anders och en partner sedan sommaren 2012 driver MCU Scandinavia.

    – I dag har vi åtta säljare i Sverige och två i Norge som är ute och säljer hela tiden. För Höegh har vi nyligen gjort ett stort projekt i Kina, 40. 000 kvadratmeter efter en brand. Färgen tillverkas i Slovenien av ett företag som också bland annat tillverkar lackeringsfärger till Mercedes, vilket Anders menar är ett kvitto på hög kvalitet. Färgen har också en trevlig egenskap för de som ska använda den. – Det är enkelt för de ombord att hantera, man behöver aldrig fundera på mängden härdare som skall blandas i.”

    Vad hände??????
    Har denna resa inte gjorts en gång redan?
    Lär man sig aldrig ?

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]