Fotograf: Privat

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart | RoRo

Hallå där, Alexander Broström!

Hallå där, Alexander Broström – speditionschef för G-Solutions och femte generationens Broström.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]utions och femte generationens Broström.

På lördag är det en stor Broströmstillställning i Göteborg, förstår jag?

– Ja, precis! Den 28 november 2015 är det exakt 150 år sedan min farfars farfar Axel Broström köpte sitt första fartyg, och för något år sedan började min far Jacob Broström få förfrågningar om inte detta skulle uppmärksammas. Först var vi väl lite osäkra eftersom det ju inte finns något kvar av Broströms, och det faktiskt är 30 år sedan familjen hade något med bolaget att göra. Men så började allt fler prata om det, och fler och fler visade intresse av att göra något. Efter att vi väl bestämde oss för att göra något har det fullständigt eskalerat, folk hoppar på hela tiden.

Vad är som kommer att hända under dagen?

– Det börjar med att Ostindiefararen skjuter salut klockan 12 vid kajen utanför Eriksbergshallen, där vi kommer att hålla till. Sen kommer det att pågå aktiviteter i fem timmar, där bland annat infrastrukturministern Anna Johansson och Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt ska hålla tal. Det hela leds av journalisten och författaren Britt-Marie Mattsson, vars pappa Algot var presschef hos Broström och skrev böcker om bolaget. Hon kommer att intervjua en rad personer med anknytning till Broströms.

Vad mer?

– Flottans Män och Lasse Dahlquist-Sångarna uppträder, Sjöräddningssällskapet visar upp sig och Svitzer demonstrerar sina vattenkanoner. Det fantastiska är att så många ställer upp gratis på detta. Bland annat låter Quality Hotel 11 oss låna Eriksbergshallen, vilket är den enda tänkbara lokalen för en sådan här tillställning. Totalt är det ett 50-tal som arbetar med arrangemanget under dagen, och i arbetsgruppen är vi 10 personer.

Hur många besökare räknar ni med?

– 1.000 personer med anknytning till Broströms har anmält att de kommer, vilket är maxantalet som får vara inne i Eriksbergshallen av brandskäl. Så vi har faktiskt varit tvungna att sätta stopp för fler anmälningar, otroligt nog.

Du är själv femte generationens Broström i rakt nedstigande led, hur känner du själv inför ditt ”bromströmsarv”?

– Jag är född i maj 1976 och min farfar Dan-Axel dog i december samma år, så jag träffade egentligen aldrig honom. Sedan flyttade min familj till England, där jag är uppväxt och min pappa jobbade på bank. Därför visste jag själv inte så mycket om bolaget när jag växte upp. Det var först när jag var i 16-årsåldern som jag började bli intresserad. Nu tycker jag det är jättekul att så många vill prata Bromströmshistorik med mig, inte minst eftersom jag själv också jobbar inom shipping numera.

Berätta, vad gör du själv?

– Jag flyttade till Göteborg för 12-13 år sedan, och började då först jobba hos organisationen Sjöfartsforum där jag var ett år. Innan dess hade jag förresten arbetat inom bland annat bank- och finanssektorn. Efter Sjöfartsforum jobbade jag ett par år som rederiagent på Aseco. Efter det har jag glidit mer och mer in på shipping i vid bemärkelse, och är idag speditionschef och styrelsemedlem på företaget G-Solutions, som är ett snabbväxande, svenskägt företag med kontor i Göteborg, Stockholm och Helsingfors.

Blir du påmind om din familjebakgrund när folk hör ditt namn?       

– Nja, alla över 50 år känner ju igen namnet och många vill prata med mig och säger att shipping ”ligger i blodet hos mig”. När jag började arbeta i shippingbranschen var det en del som tyckte att jag skulle börja i det nystartade Broströmsbolag som då fanns på Västra Hamngatan i Göteborg. Men jag tyckte det var bättre att gå min egen väg. Men generellt tycker jag bara det är roligt att höra folk berätta historier om Broströms, många minns ju det som en verkligt positiv tid. 

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Hans Holm

    Hej Alle! Vi ses i vimlet på lördag. En gång i tiden var jag maskin-
    befälselev i Orient Linjen och Amerika Linjen, bl.a. ombord skolfartyget M/S Stureholm och M/S Kungsholm IIi söderhavskryssning 1963 samt praktik på Eriksberg och Broströms service verkstad, följt av studier på Sjöbefälsskolans maskinilinje i Göteborg. Mycket vatten har sedan dess flutit under Hisingsbron. See U.

  • STIG PALM

    Göteborgs kommunledning med Anna Johansson i spetsen borde skämmas att ställa upp på denna händelse när de nyss avfärdat att införliva Broströms stolthet KUNGSHOLM till hamnen.
    Göteborg har ett Maritimt Centrum och där Kungsholm passat in lika väl som Jagaren Småland. Göteborg som sjöfartsstad är numera patetisk. Det enda som vittnar om detta innanför Älvsborgsbron är dockkranen vid Eriksberg och fult målad i blek orange. Denna byggnadsminnesförklarad över en misslyckad varvstid att nu alla kringboende ska beundra?

  • Anonymous

    Interessant historie….

  • Thomas Strömsnäs

    Det är en liten värld. Min far marinmålaren Peter Strömsnäs som har målat ett otal av Broströms fartyg kommer att vara representerad på en auktion som kommer att gå av stapeln i samma hus klockan 13. Vad jag vet så kommer där att finnas flera SAL-fartyg och kanske också någon målning på Ostindiefararen.

  • Edward Milaszewski

    Tips till den som är fascinerad av Fam. Broströms så finns det en amatörfilm av Sjökapten Erik Manvall, omgjord på DVD av Johnny Riert i Uppsala och som handlar bl.a. om M/t Oklahoma´s sjösättning på Eriksberg augusti 1962.
    På den kan man bl.a. också se en kort sekvens hur Dan-Axel svassar förbi tillsammans med sin eleganta Annabella trippande i högklackat och ljusa mink-soberpäls + hatt med flor, medan varvsarbetarna strax där bakom kommer traskande i sina hjälmar och grova arbetskängor i det lite ojämna och blöta underlaget på varvet.
    Annabella och Dan-Axel fick väl en son(Lill-Axel) tillsammans och som avled i unga år tyvärr, ledsamt och tragiskt!?

  • Alice Radomska

    Den ovan nämnde marinmålaren Peter Strömsnäs, bördig från österbottniska Jakobstad, var även journalist och författare. Havet är självklart närgånget i hans atmosfärrika roman ”Fruktans färja”. Vad hans målningar av SAL-fartyg beträffar, ägdes en en legendariske kapellmästaren/trumpetaren Sven Sjöholm, vars orkester spelade på oräkneliga Atlantkrossningar. Inget SAL-fartyg vid namn Kungsholm gjorde jungfrufärd utan Sjöholm ombord.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]