Fotograf: Gotlandsbolaget

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart

Hallå där Eric D Nilsson!

Hallå där Eric D. Nilsson, legendarisk sjöfartsprofil som fyller 90 år den 4 december.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]r 90 år den 4 december.

Hur och när ska du fira födelsedagen?

– Jag är född den 4 december. Jag har mottagning fredagen den 1 december på Gotland och sedan firar jag med personalen på lördag. Måndagen den 4 december har jag mottagning i Stockholm, först hemma på Karlaplan på förmiddagen och sedan en tillställning på Sjöfartshuset på kvällen.

Hur länge har du jobbat med sjöfart?

– Jag började hos Emil R. Boman, helägt av Sveabolaget, 1950 som skeppsmäklare och praktiserade under tiden i London, Hamburg, Bremen, New York och Vancouver. På den tiden hade Gotlandsbolaget Sveabolaget som sin agent i Stockholm och på 1960-talet blev Sveabolaget tillfrågat av Gotlandsbolaget om de kunde hjälpa till när Gotlandsbolaget råkade ut för svår konkurrens. Sveabolaget lånade ut mig under ett par år för att klara av konkurrensen. När det var klart blev jag tillfrågad av Gotlandsbolaget om jag ville gå in som trafikchef för Gotlandsbolaget, där jag sedan blev vd 1970. Jag blev 1975 tillfrågad av Sveabolaget om jag kunde börja som vd 1978 när Curt Högberg gick i pension. Samtidigt ville Gotlandsbolaget att jag skulle vara arbetande styrelseordförande i Gotlandsbolaget så Sveabolaget och Gotlandsbolaget gjorde upp ett avtal där jag var till 60 procent vd i Sveabolaget och till 40 procent arbetande styrelseordförande i Gotlandsbolaget. År 1988 avgick jag med avtalspension och bildade skeppsmäkleriet Gotland Marin och flyttade utomlands. Jag hjälpte då bland annat Gotlandsbolaget med att placera sina fartyg efter att de förlorade koncessionen till N&T. Efter tio år fick Gotlandsbolaget tillbaka trafiken och jag valdes åter in i styrelsen, där jag varit hedersordförande sedan 1989. Jag var fortfarande även aktiv i mitt eget företag, men flyttade tillbaka till Sverige 2010.

Och vilken roll har du idag?

– Jag sitter kvar som styrelseledamot i Gotlandsbolaget och där fungerar jag mest som rådgivare.

Du har även en stipendiefond.

– För 20 år sedan stiftade jag en stipendiefond där jag stödjer gotlänningar som vill läsa till sjöbefäl. Den har blivit populär, så jag tror på en framtid för svensk sjöfart. Jag tror också på utbildningen av svenskt sjöbefäl. Det är många befälhavare som har har haft mitt stipendium och jobbat i Gotlandsbolaget och sedan fått fina jobb i amerikanska kryssningsrederier. De är väldigt efterfrågade.

Hur mår den svenska sjöfarten?

– Sjöfarten har tagit sig och jag tycker att den är på rätt bog. Färjesjöfarten växer kraftigt och jag har fullt förtroende för svensk sjöfart i framtiden. Jag har arbetat väldigt nära med flera färjerederier, speciellt i Östersjön, och tycker att de är på väldigt god väg att bli bra och växa till. Jag tror även att sjöfarten kommer att växa till av rena miljöskäl. Vi ser tunga lastbilar som kör genom Sverige på svenska landsvägar eftersom järnvägen uppenbarligen inte har tillräcklig kapacitet.

Hur ser framtiden ut för färjetrafiken?

– Jag tror att just färjetrafiken är väldigt betydelsefull, inte bara för gods utan även för turism. Vi ser att turismen ökar och det är väldigt bra att folk upplever olika mål. Där växer också färjetrafikens turisttrafik jämsides med flyget. Det är väldigt inspirerande att se att färjetrafiken ökar från år till år och har gjort så de senaste 10 till 15 åren.

Vad anser du om Sveriges sjöfartspolitik?

– Det är bra att man nu också för in begreppet tonnageskatt. Tidigare har Sverige legat lite på efterkant genom att rederier i andra länder har haft förmånen. Nu tycker jag att Sverige är på god väg. Vad jag är lite orolig för är att man höjer farledsavgifterna ganska kraftigt. Det tycker jag att är lite av ett politiskt hinder som man borde ha avhållit sig från.

Något som fortfarande saknas inom svensk sjöfartspolitik?

– Vad jag saknar är en svensk sjöfartsminister. Sjöfarten var tidigare en av Sveriges viktigaste näringar och därför så tycker jag att man skulle försöka få fram en svensk sjöfartsminister. Nu när fackföreningarna tillsammans med arbetsgivarna kämpar för att bygga upp svensk sjöfart tycker jag att man på politiskt håll också skulle ha en sjöfartsminister som verkligen är insatt i vad svensk sjöfart betyder. Det är svårt för politiker att sätta sig in i sjöfart om man inte har en erfarenhet av det tidigare. Därför skulle det vara någon som har arbetat inom sjöfart och förstår och kan sjöfart. Det skulle vara till väldigt stor nytta för Sverige och för politikerna från alla partier skulle man ju kunna lyssna på vederbörande.

 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]