Inte sedan sommaren 2018 har höghastighetsfärjan HSC Gotlandia, byggd 1999, varit i trafik i Gotlandstrafiken. Nu har Rederi AB Gotland avslutat en försäljning av fartyget till det grekiska rederiet Seajet som i slutet av förra veckan flaggat om fartyget till cypriotisk flagg och som döpt om det till Superrunner Jet II.
”Känns väldigt bra”
För Rederi AB Gotland är försäljningen positiva nyheter.
– Det känns väldigt bra, vi har försökt sälja eller chartra ut fartyget under en längre tid. Fartyg kostar pengar oavsett om de seglar eller inte, så det är bra för oss att hon får segla vidare och göra nytta för andra resenärer än i Gotlandstrafiken, säger vd Håkan Johansson till P4 Gotland.
Hade för lite kapacitet på bildäck
Enligt kontraktet mellan Rederi AB Gotland och köparna, så är försäljningspriset hemligt. Enligt uppgift till tidningen Helagotland.se kommer fartyget att sättas i trafik mellan Piraeus och den grekiska ö-gruppen Kykladerna i sommar.
– Jag är nöjd med att vi kunnat genomföra den här försäljningen. Vi gick in med ett nytt koncept i samband med den senaste upphandlingen med mer fokus på större ropaxfartyg. Vi behöver ha kapacitet på bildäck, vilket Gotlandia har lite för lite av, säger Håkan Johansson till radiokanalen.
Sedan februari har Rederi AB Gotland även sitt andra höghastigehtsfartyg, HSC Gotlandia II, ute till försäljning.