Rederi AB Gotland har sålt HSC Gotlandia II.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Färjetrafik

Gotlandsbolaget säljer höghastighetsfärja

Det blir ingen trafik mellan Visby och Västervik i sommar. Det står klart efter att Gotlandsbolaget meddelat att de vill sälja eller hyra ut fartyget HSC Gotlandia II.
Det var under torsdagen som Gotlandsbolaget meddelade att de inleder arbetet med att avveckla HSC Gotlandia II. Efter att Destination Gotland nu återlämnar fartyget till Gotlandsbolaget, avser rederiet att sälja eller hyra ut fartyget.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]raph –>

Det var under torsdagen som Gotlandsbolaget meddelade att de inleder arbetet med att avveckla HSC Gotlandia II. Efter att Destination Gotland nu återlämnar fartyget till Gotlandsbolaget, avser rederiet att sälja eller hyra ut fartyget.

– Destination Gotland använder tre stora RoPax-fartyg till Gotlandstrafiken nu, och har därmed återlämnat Gotlandia II till Gotlandsbolaget. Då vi arbetar med utvecklingen av våra vätgasdrivna konceptfartyg, så ser vi inte att Gotlandia II har en roll att fylla inom koncernen längre, säger Håkan Johansson, vd på Gotlandsbolaget, i ett pressmeddelande.

Trafiken mellan Gotland och Västervik gjorde comeback 2016 genom bolaget Gotlandsbåten, vilken dock bara varade under en säsong. Under 2017 tog Destination Gotland över trafiken, men med uppehåll för pandemisommaren 2020. Enligt en intervju med Västerviks-Tidningen menar Destination Gotlands vd Marcus Risberg att trafiken inte är permanent nedlagd bara för att HSC Gotlandia II nu ska säljas. Rederiet arbetar tillsammans med Västerviks kommun för att hitta möjligheter att få igång trafiken igen.

– Vi ska verka för att möjliggöra det så fort som möjligt. Men om det blir till nästa år eller senare kan jag inte sia om, säger han till tidningen.

Marcus Risberg menar att rederiet tittat på alla tänkbara alternativ och vänt på varenda sten, men att det i dagsläget inte går ihop på grund av bränslepriserna, men också de ökade kostnaderna överlag.

– Västervik är en viktig destination för oss och vi upplever att vi har ett bra samarbete med både politiken och med näringslivet. Det här har varit ett svårt beslut att ta, men vi har kommit till den punkten då vi rent operativt måste ta ett beslut inför sommaren, säger han till tidningen.

HSC Gotlandia II sattes i trafik 2006 efter leverans från italienska Fincantieri. Destination Gotland har använt fartyget i Gotlandstrafiken, främst mellan Visby, Nynäshamn och Västervik.

– Det är ett bra fartyg som var före sin tid och hon har tjänat Gotland väl. Vi tror att det finns goda möjligheter att hon har en roll att fylla hos något annat rederi nu när hon inte längre används i Gotlandstrafiken, säger Håkan Johansson i pressmeddelandet.

HSC Gotlandia. Foto: Christopher Kullenberg Rothvall

Processen med att sälja eller hyra ut fartyget inleds omgående enligt rederiet.

Sedan tidigare arbetar Gotlandsbolaget även med att avyttra det andra höghastighetsfartyget HSC Gotlandia, som levererades 1999 och som inte gått i trafik sedan 2019. Rederiet har även där arbetat med att försöka sälja eller chartra ut fartyget och arbetar där även med alternativet att skrota fartyget.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]