Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: Container | Hamn/Logistik

Glädjebesked för Göteborgs Hamn

Regeringen skjuter till 1,25 miljarder kronor till fördjupningen av Göteborgs hamn. Det meddelade infrastrukturminister Thomas Eneroth vid en pressträff i dag lördag i Göteborg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dag lördag i Göteborg.

Några pengar till farledsfördjupningen fanns inte med i förslaget i höstas, men när regeringen nu släpper delar av den strategiska infrastrukturplanen (2018-2029) finns fördjupningen med.

Viktig investering

– Regeringens besked om en finansiering med 1,25 miljarder kronor av det stora projektet innebär nu att projektet kan sättas igång, säger Göteborgs Hamns vd Magnus Kårestedt i en kommentar till beskedet och fortsätter:

– Det är otroligt bra att regeringen fattat detta beslut. Det visar att man bejakar vikten av Göteborgs hamn som Skandinaviens viktigaste godsnav, där 30 procent av vår utrikeshandel passerar. Hamnen får nu en viktig investering som stärker denna position.

Europatoppen

En fördjupning av farleden och vändytan till containerterminalen från dagens 13,5 meter till cirka 16 meter samt kajförstärkningar betyder att man kommer att kunna ta emot de största fartygen på Asienlinjerna fullastade. Dagens beslut innebär att Göteborgs hamn kommer med i Europatoppen och får möjlighet till fortsatt direktgående linjetrafik.

Avsiktsförklaring

– Jag vet att näringslivet välkomnar detta beslut. Det innebär att Sverige säkrar kopplingen till de för svenska företag så viktiga marknaderna i Asien och att vi därmed kan behålla svenska industrietableringar. Vi ser nu fram emot att ta fram en avsiktsförklaring tillsammans med övriga parter så att allt kan komma på plats och att planeringsprocessen kan komma igång, säger Magnus Kårestedt.

Farledsfördjupning i Göteborgs hamn:

  • Åtgärden innebär en ökning av det maximala djupgåendet i farleden och vändytan till containerterminalen från dagens 13,5 till ca 16 meter.
  • Åtgärden innebär att containerfartyg som anlöper Göteborg kan lasta fler containrar. För de största fartygen innebär det en kapacitetsökning på ca 50 procent.
  • Totalkostnaden för projektet beräknas till ca 4 miljarder varav 2 miljarder utgörs av åtgärder i vatten och 2 miljarder av kajförstärkningar.
  • Den samhällsekonomiska nyttan mätt i nettonuvärdeskvot är beräknad till 3,04, vilket innebär att för varje investerad krona får samhället fyra kronor tillbaka.
  • Återbetalningstiden är beräknad till 15 år.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]