[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]borgs hamn fanns inte med i förslaget, något som hamnen vill ändra på.
Trafikverkets förslag till nationell plan för åren 2018–2029 presenterades tidigare i höstas och ska antas av riksdagen under våren 2018. Enligt förslaget kommer inte farleden i Göteborgs Hamn att fördjupas – den är enbart utpekad som en brist.
– Det räcker inte, menar Göteborgs hamn i sitt remissvar.
Vill bli namngivet objekt
I sitt remissvar skriver Göteborgs hamn att projektet måste komma med i den slutliga planen som ett så kallat namngivet objekt och därmed genomföras under planperioden. Det är en förutsättning för att svensk industri ska nå ut till tillväxtmarknader i världen, menar hamnen.
Samhällsekonomiskt god affär
I sitt remissvar lyfter hamnen den åtgärdsvalsstudie som Trafikverket och Sjöfartsverket gjort gemensamt som visar att farledsfördjupningen är en god affär för samhällsekonomin. Enligt studien skulle varje satsad krona ge fyra kronor tillbaka till samhället, med en återbetalningstid på 15 år.
– Vi kommer fortsätta att arbeta för att farledsfördjupningen ska komma till stånd ända fram tills att regeringen fattar sitt slutgiltiga beslut våren 2018. Den är en god samhällsinvestering och ett måste för svensk industri. Nu måste vi tillsammans med regeringen komma fram till en fungerande finansieringslösning vilket har varit hindret för att vi ska prioriteras, avslutar Magnus Kårestedt.
Fyra miljarder
De behov som Göteborgs hamn lyfter fram är att djupet i farleden in till hamnen behöver ökas från dagens 13,5 meter till 17,5 meter. Dessutom behöver vändytan utanför containerterminalen både breddas och fördjupas. Enligt kalkylen skulle projektet kosta cirka fyra miljarder kronor.
Hela Göteborgs Hamns remissvar kan läsas här.
[/flowy_subscriber_only]