Fotograf: FKAB

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

FKAB bakom ”Flexitanker”

Designen till det LNG-bunkrings- och feederfartyg av typen ”Flexitanker” som Sirius varit med om att beställa har tagits fram av FKAB i samarbete med Sirius.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] i samarbete med Sirius.

Speciellt för denna så kallade Flexitanker-designen är att det är en kombination av bunkerfartyg och LNG-tankfartyg. Den har konstruerats i synnerhet med tanke på SECA och hög energieffektivitet.

– Vi har tagit fram konceptdesign till Sirius så att varven kunde börja räkna på projektet, säger Claes Claeson på FKAB till Sjöfartstidningen.

Två på ”short list”

Claes Claeson berättar vidare att underlaget gick ut till ett antal varv i Europa och att två holländska varv fanns med på ”short list”.

– Sirius har lagt mycket tid på projektet tillsammans med oss. Fartyget växte under processen och hela vår specifikation ligger nu som grund för kontraktet med Bodewes.

Kombination

Claes Claeson anser att det unika med Coralius är att det är just ett kombinationsfartyg.

– Det är en kombination av bunkrings- och feederfartyg som både ska transportera LNG och utföra bunkringar ship to ship ute till havs. Det gäller att kombinera det praktiska och regelmässiga. Det är ju speciella regler för hur man ska hantera bunkerlinor, kranar och säkerhet.

Han betonar att säkerhetsaspekterna har varit rigorösa längs hela projektet.

– Till exempel om man får blackout i maskin har man möjlighet att manövrera med en retractable bogpropeller via hjälpkärrorna.

Bränsle från lasten

Coralius får två lasttankar. Som bränsle använder dual-fuel huvudmaskinen LNG, men några separata bunkertankar för LNG får hon inte.

– Bränslet tar man från ”boil off” i lasten. Trots att tankarna är välisolerade får man en viss boil off eftersom lasten värms upp en aning under resan. Från den tar man bränslet till framdriftmaskineriet, förklarar Claes Claeson.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • F d granne

    Bra jobbat!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]