Fotograf: Skangas

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Nydöpta Coralius får svensk flagg

Sirius LNG-bunkerfartyg Coralius döptes i måndags i Papenburg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] i måndags i Papenburg.

Coralius, det nya bunker- och feederfartyg för LNG som ägs av Sirius Shipping och Anthony Veder, döptes på måndagen av Johanna Lamminen, styrelseordförande i Skangas och vd för Gasum. Jonas Backman, vd för Sirius Shipping, säger till Sjöfartstidningen att Sirius kommer att ha fullt tekniskt management av nybygget.

– Coralius får svensk flagg med hemort Donsö, berättar han.

Nybygget beställdes 2015 av Sirius Shipping och Anthony Veder från det nederländska varvet Royal Bodewes. Med det nya fartyget kan befraktaren Skangas erbjuda sina kunder bunkring av LNG från fartyg till fartyg. Coralius har isklass 1A och kommer att operera främst i Nordsjön, Skagerrakområdet och Östersjön.

SGMF-guidelines

Coralius kan lasta 5.800 kubikmeter LNG. Fartygets utrustning för LNG-bunkring och utformningen av arbetsdäcket uppges vara planerade för att på ett säkert sätt och på kort tid kunna överföra stora volymer LNG till det mottagande fartyget.
Nybygget är konstruerat enligt nya guidelines från Society for Gas and Marine Fuel (SGMF), som tagits fram i syfte att harmonisera säkra och ansvarsfulla operationer med gasdrivna fartyg.

Operativt i juli

Med det nya fartyget ska LNG som fartygsbränsle bli betydligt mer tillgängligt i Skandinavien.
– Bunkring från fartyg till fartyg ökar tillgängligheten på detta fartygsbränsle för våra kunder. Det är ett värdefullt tillskott till våra existerande bunkringsmetoder från lastbil eller terminaler längs kusten. Tack vare Coralius kan våra kunder från och med juli uppleva snabba och mer flexibla LNG-bunkringar än någonsin tidigare, säger Kimmo Rahkamo, vd för Skangas.

Bidragit med kunnande

– Jag är mycket glad att utvecklingen av detta fartyg kunde förverkligas tack vare nära samarbete med Skangas och Anthony Veder. Detta fartyg stärker vår position kraftigt på den lokala marknaden och det är spännande att vi har haft möjlighet att bidra med vårt kunnande i det här projektet, säger Jonas Backman, vd för Sirius Shipping.
Sirius har erfarenhet av LNG-bunkring från 2013, då LNG-bunkerfartyget Seagas togs i bruk för att förse Viking Grace med LNG. Seagas ägs av Aga, men tekniskt management och bemanning sköts av Sirius.

LNG-fartyg

Jan Valkier, vd för Anthony Veder, säger att Anthony Veder har lång erfarenhet av LNG-skeppningar med små och medelstora fartyg.
– I fjol genomförde vi den första säkra bunkringsoperationen i Göteborgsområdet för Skangas med Coral Energy, ett av våra LNG-fartyg. Coralius är vårt första LNG-bunkerfartyg, utvecklat i samarbete med Sirius Shipping, och vi är stolta över att betjäna marknaden på ett säkert och effektivt sätt med detta specialbyggda LNG-bunkerfartyg.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Ragnar Johansson

    Fantastiskt roligt och tack för att Sirius har modet och förmågan att vara först i det som vi alla hoppas skall komma. Mycket har gjorts, de senaste åren, för att göra den svenska flaggan konkurrenskraftig och detta är det första beviset på att vi lyckats!
    Grattis Sirius!

  • Anonymous

    Grattis Sirius !

  • Carl Johan von Sydow

    Stort Grattis !!

  • Tryggve Ahlman

    Grattis! Det känns fantastiskt kul att den svenska flaggan nu bedöms vara konkurrenskraftig på ett innovativt och miljövänligt nybygge som ”Coralius”.

  • R.V

    Bra jobbat

  • Per Nordaström

    Känns rätt att säga grattis idag av två anledningar, dels äntligen svensk flagg men också ett nytt steg i användandet av miljövänligare bränslen.

  • Leif Andersson

    Grattis Jonas bra driv i dig och övriga inom Sirius Rederi. Önskar dig och dina anställda lycka till.

  • Roger Göthberg

    Stort Grattis Jonas och resten av teamet! Jag ser fram mot att följa Coralius framöver.

  • Pensionerad maskinist.

    Äntligen får man läsa om ett nybygge som får svensk flagg! Toppen! Det kom ju in ett cementfartyg nyligen också, Furuvik, icke att förglömma, även om det fartyget ersatte ett äldre.
    . Denna bransch behöver positivism och framtidstro, inte minst för alla ungdomar som studerar till sjömän/sjöbefäl eller funderar på att göra det.

  • Skeptisk

    Svenskt flagg, men hur många svenskar ombord. Troligtvis 75 % TAP.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]